Toegang tot financiële dienstverlening niet vanzelfsprekend

Nederlanders met beperkte digitale vaardigheden kunnen aanzienlijke belemmeringen ervaren in de toegang tot financiële producten en diensten. Door de toenemende digitalisering moeten mensen steeds meer, en steeds moeilijkere, digitale handelingen kunnen uitvoeren. De groep mensen die hierbij drempels ervaart is zeer divers. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) roept in een nieuw rapport de financiële sector op om onderzoek te doen onder moeilijk bereikbare doelgroepen en kennis uit te wisselen om de toegankelijkheid tot financiële dienstverlening te verbeteren. Lees hier verder.

 

Rechtszaak tegen opslag kentekengegevens

De stichting Privacy First start een bodemprocedure tegen de wet op de automatische kentekenplaatherkenning (ANPR-wet). Volgens de stichting is de opslag van kentekens niet noodzakelijk en disproportioneel. Onder de ANPR-wet worden de kentekens en locaties van miljoenen auto’s in Nederland vier weken in een centrale politiedatabank opgeslagen voor mogelijke opsporing en vervolging. Lees hier verder.

 

Gemeente Best voor de rechter om ‘oneerlijke behandeling’ WOZ-bezwaar

WOZ-bureaus procederen namens burgers tegen een te hoge WOZ-waarde, bij winst strijken zij vaak zelf een flink bedrag op. De aantrekkingskracht van de WOZ voor no-cure-no-pay-bureaus is mogelijk nog groter geworden, sinds de Hoge Raad in mei 2022 oordeelde dat de proceskostenvergoeding voor WOZ-zaken omhoog moest. Gemeenten vreesden toen al voor een aanzuigende werking. Uit onderzoek blijkt dat de proceskostenvergoeding een financiële prikkel is voor claimbureaus om zo veel mogelijk bezwaarschriften in te dienen, ongeacht de kans van slagen. Lees hier verder.

RDW wil onnodige boetestroom voorkomen

De RDW, de Rijksdienst voor Wegverkeer, werkt sinds 2017 aan ‘maatschappelijk verantwoord handhaven’. Sommige mensen die werden beboet voor een te late APK of een onverzekerd voertuig bleken ernstig in de problemen te komen wanneer ze niet aan de verplichtingen kunnen voldoen en de boetes na verloop van tijd steeds hoger worden. In dat soort gevallen wilde de RDW voortaan handhaven met oog voor de menselijke maat. Met andere woorden: contact zoeken met mensen om ze te helpen aan de voertuigverplichtingen te voldoen en de boetestroom te stoppen. Lees hier verder.

Massaal bezwaar plus niet-bezwaarmakers box 3 officieel

Op 27 januari is de aanwijzing ‘massaal bezwaar plus’ gedaan voor de niet-bezwaarmakers in box 3 over de jaren 2017-2020. Door de publicatie van de aanwijzing in de Staatscourant is het besluit voor de procedure ‘massaal bezwaar plus’ officieel. Niet-bezwaarmakers met box 3 inkomen over de jaren 2017-2020 hoeven hierdoor geen actie te ondernemen.  De procedure ‘massaal bezwaar plus’ zorgt ervoor dat nieuwe gerechtelijke procedures zo min mogelijk belastend zijn voor belastingplichtigen, gemachtigden, de rechtspraak en de Belastingdienst. Lees hier verder.

Meer energiearmoede, maar compensatiemaatregelen hebben erger voorkomen

De energiecrisis heeft in 2022 geleid tot meer en grotere energiearme huishoudens. Onderzoeksorganisatie TNO heeft becijferd dat 602.000 huishoudens kampen met energiearmoede, dat zijn er 90.000 meer dan in 2020. Het aantal komt neer op 1 op 13 huishoudens in Nederland. Dankzij de financiële compensatiemaatregelen van de overheid is energiearmoede bij zo’n 400.000 huishoudens voorkomen, concludeert TNO in de analyse Energiearmoede in Nederland 2022. Lees hier verder.

Belastingkantoor Alkmaar in beeld om asielopvang Ter Apel te ontlasten

Een voormalig belastingkantoor in Alkmaar is in beeld om de derde ‘centrale ontvangstlocatie’ voor asielzoekers te worden in Nederland, naast de locaties in Ter Apel en Budel. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) heeft de gemeente deze maand gevraagd om die locatie te mogen gebruiken en Alkmaar is daar positief over. Lees hier verder.

WEERWIND STOPT MET RECHTSHULPPAKKET

Weerwind wil niet langer dat rechtzoekenden zich altijd eerst moeten melden bij het Juridisch Loket voordat ze gesubsidieerde rechtsbijstand kunnen krijgen, schrijft hij in de jongste voortgangsrapportage over de stelselherziening. Dat voornemen botst in zijn ogen met het uitgangspunt dat mensen met hun probleem moeten kunnen aankloppen bij verschillende dienstverleners. ‘Een verplichting om altijd eerst naar het Juridisch Loket te gaan, vormt een extra drempel voor mensen. Zeker als ze vervolgens toch bijstand van een advocaat nodig blijken te hebben’, aldus het ministerie in een persbericht. Lees hier verder.

Oproep: deurwaarder, doe aangifte !

Agressie tegen deurwaarders neemt toe. Althans, het aantal meldingen hiervan. Agressie in vele vormen komt al jaren voor en werd bijna als “part of the job” gezien. En dat is het natuurlijk niet! Aangifte doen werd vaak als niet zinvol gezien, behoudens bij zwaar fysiek geweld of b.v. bij beschadiging van de auto van de deurwaarder. Maar wat was het resultaat? Zaken werden in verband met gebrek aan bewijs geseponeerd en het kostte de deurwaarder tijd. Het woord van de deurwaarder woog niet zwaarder dan het weerwoord van de agressor. Daar zou verandering in kunnen komen, voorwaarde is echter voldoende aangiftes van agressie tegen deurwaarders. De KBvG doet via een column van de voorzitter hier een dringend beroep op. Lees hier verder. Belastingdeurwaarders kunnen na een aangifte wellicht dit ook melden bij de KBvG, een centrale registratie van deze zaken vindt nu niet plaats. Voor de bewijsvoering zou het gebruik van een bodycam zinvol kunnen zijn. Deurwaarders in Engeland gebruiken die volop, het gebruik van zo’n camera zou agressie kunnen uitlokken. Zo wordt ook wel eens beweerd. Zie voor een kleine bodycam op de DCN-site.

Nieuw onderzoek Hogeschool Utrecht naar doelgroepen bewind en schuldhulp

Hulpverleners en hulpvragers werkten mee aan een nieuw onderzoek onder mensen die een beroep doen op bewindvoerders en schuldhulpverleners. De Hogeschool Utrecht deed het onderzoek in opdracht van de NVVK. Het 40 pagina’s tellende rapport is vanaf 25 januari openbaar beschikbaar. Lees hier verder.