Digitaal procederen in hoger beroep rijksbelastingen mogelijk

Vanaf 30 januari kunnen burgers, organisaties en juridische professionals zoals advocaten en belastingadviseurs bij alle gerechtshoven digitaal procederen in rijksbelastingzaken. Daarmee wordt de toegang tot de Rechtspraak eenvoudiger voor procespartijen.  Via het beveiligde webportaal Mijn Rechtspraak is digitaal procederen mogelijk in nieuwe en lopende rijksbelastingzaken. Procespartijen en -vertegenwoordigers loggen in via Mijn Rechtspraak met DigiD (burgers); eHerkenning (organisaties, belastingadviseurs en andere juridische professionals) of met de Advocatenpas (advocaten). Lees hier verder.

Diep in de schulden? ‘Mensen durven geen hulp te vragen’

Maar liefst 42 procent van de Nederlanders werd in het afgelopen jaar geconfronteerd met betalingsproblemen. Een deel daarvan zit zo diep in de schulden en oplopende rente dat er professionele hulp nodig is. Schulden kunnen worden kwijtgescholden, maar dat gebeurt niet zomaar. Een op de vijf huishoudens heeft te maken met forse betaalachterstanden. Ruim de helft daarvan kan de schuld op afzienbare termijn aflossen, soms met behulp van deurwaarders en incasso. Lees hier verder.

 

Spaarders ruim 35 miljard euro armer

Nederlandse spaarders leverden in 2022 ruim 35 miljard euro in op de waarde van hun spaargeld door de torenhoge inflatie. Dat meldt de financiële vergelijkingssite Geld.nl op basis van eigen berekeningen. De spaarrentes zijn vorig jaar wel flink gestegen, maar konden het waardeverlies door de stijging van het algehele prijspeil niet goedmaken. Lees hier verder.

Lagere inflatie, duurdere boodschappen

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt in een snelle eerste raming dat de inflatie vorige maand is gedaald tot 7,6 procent op jaarbasis van 9,6 procent in december. De gemiddelde prijstoename van producten in de supermarkten bedroeg vorige maand echter14,5 procent, tegen 14 procent in december. Wel lijkt die prijsstijging op jaarbasis wat af te vlakken. Lees hier verder.

Toegang tot financiële dienstverlening niet vanzelfsprekend

Nederlanders met beperkte digitale vaardigheden kunnen aanzienlijke belemmeringen ervaren in de toegang tot financiële producten en diensten. Door de toenemende digitalisering moeten mensen steeds meer, en steeds moeilijkere, digitale handelingen kunnen uitvoeren. De groep mensen die hierbij drempels ervaart is zeer divers. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) roept in een nieuw rapport de financiële sector op om onderzoek te doen onder moeilijk bereikbare doelgroepen en kennis uit te wisselen om de toegankelijkheid tot financiële dienstverlening te verbeteren. Lees hier verder.

 

Rechtszaak tegen opslag kentekengegevens

De stichting Privacy First start een bodemprocedure tegen de wet op de automatische kentekenplaatherkenning (ANPR-wet). Volgens de stichting is de opslag van kentekens niet noodzakelijk en disproportioneel. Onder de ANPR-wet worden de kentekens en locaties van miljoenen auto’s in Nederland vier weken in een centrale politiedatabank opgeslagen voor mogelijke opsporing en vervolging. Lees hier verder.

 

Gemeente Best voor de rechter om ‘oneerlijke behandeling’ WOZ-bezwaar

WOZ-bureaus procederen namens burgers tegen een te hoge WOZ-waarde, bij winst strijken zij vaak zelf een flink bedrag op. De aantrekkingskracht van de WOZ voor no-cure-no-pay-bureaus is mogelijk nog groter geworden, sinds de Hoge Raad in mei 2022 oordeelde dat de proceskostenvergoeding voor WOZ-zaken omhoog moest. Gemeenten vreesden toen al voor een aanzuigende werking. Uit onderzoek blijkt dat de proceskostenvergoeding een financiële prikkel is voor claimbureaus om zo veel mogelijk bezwaarschriften in te dienen, ongeacht de kans van slagen. Lees hier verder.

RDW wil onnodige boetestroom voorkomen

De RDW, de Rijksdienst voor Wegverkeer, werkt sinds 2017 aan ‘maatschappelijk verantwoord handhaven’. Sommige mensen die werden beboet voor een te late APK of een onverzekerd voertuig bleken ernstig in de problemen te komen wanneer ze niet aan de verplichtingen kunnen voldoen en de boetes na verloop van tijd steeds hoger worden. In dat soort gevallen wilde de RDW voortaan handhaven met oog voor de menselijke maat. Met andere woorden: contact zoeken met mensen om ze te helpen aan de voertuigverplichtingen te voldoen en de boetestroom te stoppen. Lees hier verder.

Massaal bezwaar plus niet-bezwaarmakers box 3 officieel

Op 27 januari is de aanwijzing ‘massaal bezwaar plus’ gedaan voor de niet-bezwaarmakers in box 3 over de jaren 2017-2020. Door de publicatie van de aanwijzing in de Staatscourant is het besluit voor de procedure ‘massaal bezwaar plus’ officieel. Niet-bezwaarmakers met box 3 inkomen over de jaren 2017-2020 hoeven hierdoor geen actie te ondernemen.  De procedure ‘massaal bezwaar plus’ zorgt ervoor dat nieuwe gerechtelijke procedures zo min mogelijk belastend zijn voor belastingplichtigen, gemachtigden, de rechtspraak en de Belastingdienst. Lees hier verder.

Meer energiearmoede, maar compensatiemaatregelen hebben erger voorkomen

De energiecrisis heeft in 2022 geleid tot meer en grotere energiearme huishoudens. Onderzoeksorganisatie TNO heeft becijferd dat 602.000 huishoudens kampen met energiearmoede, dat zijn er 90.000 meer dan in 2020. Het aantal komt neer op 1 op 13 huishoudens in Nederland. Dankzij de financiële compensatiemaatregelen van de overheid is energiearmoede bij zo’n 400.000 huishoudens voorkomen, concludeert TNO in de analyse Energiearmoede in Nederland 2022. Lees hier verder.