Onderzoek naar faillissementswet WHOA

Bijna twee jaar nadat de WHOA (Wet homologatie onderhands akkoord) is ingevoerd, wordt deze wet om faillissementen te voorkomen onderzocht. Iedereen die ervaring heeft met de WHOA wordt uitgenodigd om een online vragenformulier in te voeren. Lees hier verder.

Werken bij een deurwaarder en zelf 40.000 euro schuld hebben: wat kan je van die ervaring leren?

Cherida Romy werkte jaren voor een hypotheekverstrekker en een deurwaarder, en sleepte tegelijk zelf 40.000 euro schuld met zich mee. Tot ze besloot zich aan te melden voor schuldhulpverlening. Wat gebeurt er dan, welke ervaringen doe je op en wat zou er kunnen veranderen om de hulp aantrekkelijker te maken? Lees hier verder.

Meer telefoontjes naar Juridisch Loket dan jaar geleden

Sinds het begin van dit jaar is het voor mensen mogelijk om kosteloos contact op te nemen met het Juridisch Loket. Spoedvragen worden onmiddellijk beantwoord, terwijl voor andere vragen een jurist terugbelt of een afspraak wordt ingepland bij een nabijgelegen Juridisch Loket. Recente onderzoeksresultaten onder degenen die contact hebben opgenomen, wijzen uit dat zij de geboden hulp zeer positief beoordelen, met een score van ruim acht op een schaal van één tot tien. Lees hier verder.

Nog niet iedere gemeente aangesloten op VISH

De Verwijsindex Schuldhulpverlening vertelt deurwaarders wie van hun klanten schuldhulp krijgt. Het aantal gemeenten dat hulpvragers aanmeldt in VISH, stijgt snel. Op dit moment is 77 % aangesloten of ermee bezig. 80 gemeenten hebben zich nog niet aangemeld bij VISH. Lees hier verder.

Faillissementen augustus

Rechtbanken hebben in augustus 372 faillissementen uitgesproken. Dat zijn er 82 meer dan in juli. Vorige maand gingen 299 rechtspersonen (bedrijven/organisaties) en 73 natuurlijke personen (individuen) failliet. Lees hier verder.

 

Nationale ombudsman geeft antwoord op vragen over vroegsignalering

Hoe gaan gemeenten om met de wettelijke plicht tot vroegsignalering? Hebben ze voldoende oog voor de inwoners die ze tegenkomen? Waarom accepteert niet elke inwoner de aangeboden hulp? Vragen, waar Nationale ombudsman Reinier van Zutphen op 13 november antwoord op geeft. Hij presenteert zijn nieuwste onderzoek op de Landelijke Bijeenkomst Vroegsignalering van de NVVK. Lees hier verder.

Bijsturen met het oog op de toekomst

Gezonde overheidsfinanciën op zowel de korte als de lange termijn zijn belangrijk voor het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen en voorkomt dat we een rekening open laten staan voor volgende generaties. De Nederlandse economische vooruitzichten zijn naar omstandigheden goed. Juist nu is het moment om buffers op te bouwen voor economisch slechtere tijden om ook toekomstige tegenslagen weer op te kunnen vangen. Lees hier verder.

 

Zo ziet de nieuwe wet voor box 3 eruit

Het wetsvoorstel over de fiscale behandeling van box 3 is ter consultatie voorgelegd. Online kan iedereen reageren op de wet in wording, die in 2027 van kracht wordt. De hoeksteen van het voorstel is dat de heffing in box 3 gebeurt over het werkelijke behaalde rendement. Nu slaat de fiscus mensen nog aan op basis van een fictief rendement dat voor iedereen gelijk is. Lees hier verder.

NVVK Live: de eerste ervaringen met 18 maanden-schuldregelingen

Op donderdag 28 september tussen 16.00-17.00 uur is de eerstvolgende maandelijkse NVVK-talkshow. Deze keer over de tekortschietende vergoeding voor bewindvoerders en met schuldhulpverleners wordt een gesprek gevoerd over de eerste 18 maanden-regelingen en de daaraan verbonden begeleiding. NVVK-voorzitter Marco Florijn presenteert de aflevering. Meld je hier aan als je erbij wilt zijn.

Digitaal procederen in rijksbelastingzaken nu mogelijk bij alle rechtbanken

Burgers, organisaties en juridische professionals zoals advocaten en belastingadviseurs kunnen vanaf 04 september bij alle rechtbanken digitaal procederen in rijksbelastingzaken. Daarmee wordt de toegang tot de Rechtspraak eenvoudiger voor procespartijen. Lees hier verder.