Betere aanpak nodig voor ondernemers met schulden

MKB-Nederland en VNO-NCW dringen aan op herziening aanpak problematische schulden ondernemers, waarbij maatwerk en bescherming van privévermogen centraal moeten staan. 225.000 ondernemers hebben coronaschulden, waarvan 55.000 zelfstandigen persoonlijk aansprakelijk zijn! Lees hier verder.

Minder armoede, maar meer hulpvragen

Het risico op armoede is vorig jaar flink gedaald. Dat blijkt uit zowel het CBS rapport Armoede en sociale uitsluiting en de Voortgang aanpak geldzorgen, armoede en schulden van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dat dinsdag is gepubliceerd. Volgens minister Schouten zijn de cijfers bemoedigend. Tegelijkertijd is het aantal mensen met problematische schulden met tien procent gestegen en wordt er steeds vaker een beroep gedaan op sociale voorzieningen. Lees hier verder.

Spraakmakende zaken

Traditiegetrouw blikt het Advocatenblad in december terug op spraakmakende zaken. Binnen alle drie de rechtsgebieden hielden verscheidene procedures de gemoederen bezig. Drie advocaten vertellen over hun meest spraakmakende zaak. Twaalf andere uitspraken worden kort vermeld. Lees hier verder.

Jaarplan Belastingdienst 2024: organisatie op koers

Ook in 2024 investeert de Belastingdienst in het verbeteren van de dienstverlening. Burgers kunnen voortaan via extra steunpunten in gemeentehuizen en bibliotheken terecht met hun vragen over belastingen. Daarnaast richt de organisatie zich op specifieke doelgroepen. Zo is een groot deel van de jongeren tussen de 15 en 22 jaar oud zich nog onvoldoende bewust van hun fiscale rechten en plichten. Ouderen daarentegen blijken steeds minder in staat om zelf aangifte te doen. Gerichte ondersteuning voor ouderen gebeurt bij de balies en steunpunten, maar ook via maatschappelijke dienstverleners. Lees hier verder.

Een goed begin ……….

Het einde van 2023 is in zicht, een nieuw jaar staat voor de deur. We wensen alle bezoekers van onze site en abonnees op onze wekelijkse gratis nieuwsbrief fijne dagen toe en uiteraard een gezond 2024. Bent u nog geen abonnee, dan is het wellicht een goed idee om dat met ingang van januari te wijzigen. Het is ook mogelijk om een onderwerp zelf aan te dragen en te laten plaatsen op onze site. De onderwerpen welke interessant kunnen zijn voor deurwaarders, bewindvoerders en schuldhulpverleners genieten uiteraard onze voorkeur. Een link met het onderwerp kunt u sturen naar dcn.bericht@kpnplanet.nl

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID onderbrengen bij het financiële klachteninstituut Kifid. Deze stap komt voort uit de nieuwe Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki), die naar verwachting op 1 maart 2024 ingaat. Het betekent dat consumenten met klachten over gedragingen van NVI-leden vanaf 1 april 2024 bij Kifid terecht kunnen en niet langer bij Kigid, het eigen klachteninstituut van NVI. Lees hier verder.

 

Module Schuldinventarisatie

Met de module Schuldinventarisatie wisselen financiële hulpverleners en schuldeisers berichten met elkaar uit om snel tot schuldenoverzicht te komen. Deze module is beschikbaar voor Schuldeisers, incasso-organisaties en deurwaarders. Lees hier verder.

 

Rotterdam schakelt influencers in tegen schulden

Rotterdam telt ruim 200 duizend jongeren onder de 27 jaar. Dat is bijna 33 procent van de bevolking. Zo’n 85.000 Rotterdammers leven rond de armoedegrens. Ongeveer 50.000 Rotterdammers hebben schulden. In totaal leven 9.700 jongvolwassenen (15-30 jaar) in een huishouden met een inkomen tot 110 procent van het sociaal minimum. Dat is 8 procent van alle jongvolwassenen in die leeftijdsklasse waarvan het inkomen bekend is in Rotterdam. Lees hier verder.

 

Dé Financiële Hulpverlener van 2024

De NVVK wil op 14 mei 2024 tijdens het Voorjaarscongres de Financiële Hulpverlener van 2024 bekend maken. Voordracht doen? Lees hier verder.

Aantal mensen dat belt met Geldfit voor hulp bij geldzorgen verdriedubbeld in 2023

In 2023 namen meer dan 45.000 mensen contact op met het landelijk telefoonnummer van Geldfit voor hulp bij geldzorgen. Dat zijn drie keer zoveel mensen als in 2022. Via de telefoon (0800-8115), chat of mail namen mensen vooral contact op vanwege de hoge energiekosten en inflatie. Ondernemers belden naar aanleiding van de belastingschuld uit de coronaperiode. Lees hier verder.