Einde of juist begin van de crisis?

Het zogenaamde “Kunduz-akkoord” is met luid applaus ontvangen. Lof-uitingen alom, iedereen tevreden. Althans, zo lijkt het.  Bij nadere verdieping in de gemaakte afspraken, komen er dan binnenkort niet meer mensen bij, die met (grote) betalingsproblemen te kampen hebben? Krijgt de schuldhulpverlening het niet drukker en de (belasting)deurwaarder er niet meer bezoekadressen bij? Lees verder

Zonnepanelen op het dak (on)roerend?

In toenemende mate worden zonnepanelen op daken van huizen gemonteerd. Door de steeds hoger wordende energieprijzen en het wellicht in de nabije toekomst goedkoper worden van zonnepanelen, is het eens interessant om te bekijken of de panelen als roerende zaken of als onderdeel het het onroerend goed moeten worden gezien. Lees verder

CJIB blijft administratiekosten innen bij boete

Het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) blijft voorlopig administratiekosten innen bij bekeuringen. Ook stort het bureau geen administratiekosten terug. Het CJIB maakte dit bekend naar aanleiding van een uitspraak van een rechter op 9 februari jl. De rechtbank in Amsterdam besliste toen in een uitspraak, dat de administratiekosten die het CJIB extra vraagt bij een bekeuring, onterecht is. Lees verder

Deurwaarder informeert te weinig?

De casus, zoals voorgelegd door de Nationale Ombudsman dhr. A. Brenninkmeijer op 21 april 2012 in de Telegraaf, geeft aanleiding tot een reactie.

Het gaat om een mevrouw die een bedrag verschuldigd is aan haar energiebedrijf. Een gering bedrag van € 45,17. Zoals is aangegeven, is mevrouw verschillende keren door haar energieleverancier  verzocht dit bedrag te betalen. Gebruikelijk is, dat energiebedrijven in die aanmaningen aangeven dat er bij het uitblijven van betaling incassomaatregelen worden getroffen en dat hieraan hoge kosten verbonden kunnen zijn. Lees verder

Binnentreding woning

Dit formulier, te vinden onder menu-item ‘Documenten’, ontwikkeld door de DCN, wordt met succes gebruikt door veel belastingdeurwaarders, werkzaam bij de Lagere Overheid in ons land. Het is, zeg maar, een hedendaags model van het voormalige en verouderde politiebriefje.

Belastingdeurwaarders mogen van maandag t/m zaterdag  tussen 07.00 en 20.00 zonder speciale machtiging hun werkzaamheden uitvoeren. Bijzondere  dagen uitgezonderd, zie hiervoor de termijnenwet. Lees verder

BKR meldt: meer huiseigenaren met betalingsproblemen

Eind 2012 kunnen naar verwachting ruim 76.000 huiseigenaren hun hypotheek niet meer betalen. Dat zijn er 11.000 meer dan begin van dit jaar. Die verwachting wordt uitgesproken door Peter van den Bosch, algemeen directeur van het Bureau Krediet Registratie (BKR). De afgelopen vier jaar is het aantal wanbetalers verdubbeld. In totaal kampt nu 1% van de hypotheeknemers met een betaalachterstand. Lees verder

NIBUD geeft ouders onvoldoende voor financiƫle opvoeding

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD) vindt dat te veel ouders verzuimen hun kinderen op een goede manier voor te bereiden op een financieel zelfstandig bestaan. Volgens het NIBUD beginnen ouders te laat met het geven van zak- en kleedgeld. Verder leren ouders hun kinderen te weinig hoe om te gaan met bankzaken. Lees verder

Schuldenproblematiek is in grote mate gedragsproblematiek

Mensen met schulden belanden steeds vaker onder het bestaansminimum. Die norm is wettelijk vastgesteld op negentig procent van een bijstandsuitkering. Maar steeds meer schuldenaren zakken daar dus onder. Dit staat in een onderzoek dat is gedaan in opdracht van de gerechtsdeurwaarders in Nederland. Een gesprek met Nadja Jungmann, lector ‘schulden en incasso’ aan de Hogeschool Utrecht.

Belastingdienst op zoek naar formulieren

Naar nu blijkt hebben tienduizenden Nederlanders tevergeefs uitstel aangevraagd voor het inleveren van hun belastingaangifte voor 2011. Deze aangifte moest voor 01 april 2012 zijn ontvangen door de Belastingdienst. De fiscus tast volledig in het duister over waar de verzoeken tot uitstel zijn gebleven.

Het betreft aanvragen, van particulieren en bedrijven, die de stukken via hun belastingadviseur hebben laten toezenden. De verzoeken tot uitstel komen binnen bij belastingkantoor Almelo en worden daar verwerkt. Naar de fout wordt gezocht en aan een oplossing gewerkt.

 

Journaal interview met voorzitter DCN

DCN-voorzitter Henk Karelsen werd gevraagd naar zijn mening inzake onder andere agressie tegen deurwaarders. Dit mede naar aanleiding van een rapport van de Nationale Ombudsman.
Het interview werd zowel in de uitzending van 18.00 en 20.00 uur vertoond.