Symposium “Versterken van Hulpverleners in Conflicten met Omstanders”

 

IMG_0248Op uitnodiging van de Technische Universiteit van Eindhoven, woonde een afvaardiging van het DCN-bestuur op 29 november 2012 het symposium “Versterken van Hulpverleners in Conflicten met Omstanders” bij. De onderzoekers van de TU/e concludeerden uit het onderzoek, dat training hoe moet worden omgegaan met agressie tijdens hulpverlening, in de meeste gevallen kan werken. Van DCN-zijde wordt geconstateerd, dat situaties waarbij hulpverleners te maken krijgen met agressie, niet te vergelijken zijn met agressiemomenten van (belasting)deurwaarders. Aangeboden oplossingen om agressie te voorkomen of te doen verminderen zijn vaak voor een groot deel theoretische aannames, daarbij soms wel getoetst door derden in de praktijk. Meestal blijkt geen van de onderzoekers zelf enige eigen ervaring te hebben hoe om te gaan met agressie in de praktijk en hoe het aanvoelt op het moment dat men hiermee wordt geconfronteerd. In het geval agressie vaak voorkomt bij een grote(re) organisatie (politie / ambulance) wordt een bedrijfsopvangteam (BOT-team) als nuttig gezien.

De rol van de werkgever is ook belangrijk: hoe zijn de werkomstandigheden, voelt de medewerker welke met agressie te maken heeft gehad zich wel voldoende gehoord, is er een aangiftebereidheid door de werkgever en maakt agressie een onderdeel uit van het jaargesprek. Gemeenten kunnen gebruik maken van het Gemeentelijke Incidenten Registratiesysteem (GIR) andere publiekrechtelijke organisaties van het Agressie Registratiesysteem Overheid (ARO).

 Agressie tegen (belasting)deurwaarders staat al jarenlang hoog op de agenda van de DCN. Er is zelfs al eens een speciale studiedag aan gewijd met o.a. Fred Teeven en Jaap Timmer als sprekers en verder staat de DCN al jaren met een eigen stand op de VPT-beurs in Amersfoort. Hoe om te gaan met agressie blijft moeilijk te omschrijven. Verder is niet mogelijk om op iedere vorm van agressie op dezelfde wijze te reageren, moet de vraag wel eens worden gesteld “is dit agressie of emotie” maar is wel één ding zeker: agressie hoort niet en is nooit normaal (Foto’s van het symposium vindt u hier).

Leuker kunnen we het niet maken!

blauwe brief 2Per abuis heeft de Belastingdienst duizenden Nederlanders een brief gestuurd die niet  voor hen was bestemd. In de brief stond informatie over de wijze van uitbetaling van de kinderbijslag, welke zou gaan veranderen in verband met veranderde omstandigheden. De fout is bij de Belastingdienstdienst ontstaan door het verkeerd koppelen van gegevens. Op korte termijn wordt de fout hersteld en iedereen geïnformeerd. Het is niet nodig dat mensen zelf actie ondernemen richting de Belastingdienst.

Belastingdeurwaarder in algemene dienst?

deurwaardersAls uitvloeisel van de laatste CAO-gemeenten, zijn alle gemeenteambtenaren per 1 januari 2013 in algemene dienst. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar kan dat echter wel worden. Zo gaan steeds meer gemeenten een vorm van samenwerking aan, ook op het gebied van de heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen. Mocht vervolgens in de praktijk blijken dat er “een deurwaarder over is” of door een ouderenbeleid het beter worden gevonden de deurwaarder in een andere functie te plaatsen, kan dit per 1 januari 2013 wel eenvoudiger plaatsvinden.

Met behoud van salaris kan een deurwaarder nu sneller worden geplaatst in de functie van b.v.  invorderingsmedewerker en zo zijn laatste actieve jaren slijten achter een bureau. Het zal dus hier en daar voor belastingdeurwaarders welke in dienst zijn van een gemeente, wel oppassen worden. Alle ontwikkelingen binnen de eigen organisatie moeten goed in de gaten worden gehouden, met name bij reorganisaties, fusies en plannen tot samenwerking.

Gezonde argwaan zal in sommige gevallen niet misstaan.

Incassobureau AFI failliet

afiHet in 1948 opgerichte en in Leeuwarden gevestigde Algemeen Financieel Incassobedrijf (AFI) is op 27 november 2012 failliet verklaard. Curator mr. Romana Bremer van Trip Advocaten uit Leeuwarden heeft inmiddels een akkoord bereikt met Vesting Finance Incasso BV over de overname van de incassoportefeuille van AFI. Voor klanten van AFI verandert er voorlopig dus niets. Of de 24 medewerkers van AFI hierdoor hun baan kunnen behouden, is nog niet zeker. Het bedrijf is ten onder gegaan door niet betalende opdrachtgevers van het incassobureau. Op 15 juli 2010 is het incassobureau Konsensus (8 medewerkers) uit Brouwershaven failliet verklaard, op 12 mei 2011 werd inzake Schone Lei Incassodiensten (15 personeelsleden) uit Amersfoort het faillissement uitgesproken en nu dus AFI. Kort geleden is via deze site ook al melding gemaakt over de moeilijke omstandigheden waarin de incassobranche verkeert. Zie: wel dossiers, geen resultaten

Meer beroep op schuldsanering

schuldsaneringHet aantal aanvragen voor een schuldsanering is flink toegenomen. In 2010 werden er 16.643 aanvragen gedaan, in 2011 maar liefst 21.114. De schulden ontstaan niet alleen door een terugval van het inkomen maar ook door overbesteding en compensatiegedrag, zo laat het departement van Veiligheid en Justitie weten. Veertig procent van de Nederlandse huishoudens heeft geen of te weinig financiële buffers. Volgens het NIBUD zouden huishoudens minimaal 3550 euro aan spaartegoed moeten hebben, een gezin met twee kinderen 5000 euro. Vaak zijn deze bedragen dus niet achter de hand en ontstaan er al moeilijkheden in het geval er een nieuwe wasmachine moet worden aangeschaft.

Zo’n 15 procent van de huishoudens spaart niet, 12 procent heeft zelfs geen spaarrekening.

Met name de laagopgeleiden, huurders en jongeren tussen 18 en 24 jaar sparen niet of nauwelijks.

Verder is uiteraard het inkomen bepalend of er wel of niet wordt gespaard.

Uit cijfers van het CBS blijkt overigens dat de inkomensverschillen in Nederland relatief klein zijn. Ons land heeft zelfs de kleinste inkomensverschillen in Europa.

Onder zelfstandigen zijn de inkomensverschillen traditioneel flink groter dan onder werknemers en uitkeringsontvangers. 

Middeninkomens met een bruto inkomen van tussen de 2000 en 5000 euro zouden er in 2013 netto en tientallen euro’s op vooruit moeten gaan. De zou zijn te danken aan de nieuwe belastingmaatregelen.

Debat ‘normaal gesproken’

Debat_in_Den_Bosch_2012Op uitnodiging van organisatie Stichting M. woonde een afvaardiging van het DCN-bestuur op donderdagavond 22 november 2012 in ’s Hertogenbosch het debat “Normaal gesproken” bij. Aan de orde kwam de omgangvormen met en agressie tegen politici en ambtsdragers.

Onder leiding van journalist Theo Verbruggen werd gediscussieerd en vastgesteld dat het met de normen en omgangsvormen regelmatig slecht is gesteld. Een toename in geuite bedreigingen tegen raadsleden en wethouders zorgt er inmiddels voor dat steeds minder mensen zich geroepen voelen beschikbaar te zijn voor de plaatselijk politiek.

Geschillencommissie

Reglement
Samenstelling

DCN ondersteunt KBvG preadvies beslagverboden

Plaatje_deurwaarderHet wordt voor een (belasting)deurwaarder steeds moeilijker beslag te leggen op een inboedel. Zo er al voor beslag vatbare en eventueel goed te verkopen zaken aanwezig zijn, is een juiste werkwijze niet altijd even eenvoudig. Beslag op een koelkast en wasmachine is min of meer niet aan de orde. Zijn er schoongaande kinderen in huis, is een beslag op de PC/laptop een af te raden ongeschreven regel. Een rechter bepaalde zelfs dat de flatscreen-TV tot de eerste levensbehoefte behoorde. Iets dat de DCN overigens niet onderschrijft. Om meer helderheid te krijgen en een scheiding tussen niet willende (maar wel kunnende) en niet kunnende (maar wel willende) schuldenaren aan te brengen, komt de KBvG met dit preadvies.
Mocht dit op termijn in wetgeving worden verwerkt, zal dit bij met name enkele commerciële invorderingskantoren tot een andere werkwijze moeten leiden. Daar wordt het leggen van een beslag (in verband met de hieraan verbonden invorderingskosten) toch nog wel eens gezien als een doel op zich. Naar de mening van het bestuur van de DCN is een beslag een middel, daarbij aangetekend dat hiermee ook zorgvuldig moet worden omgegaan. Welwillende schuldenaren moeten niet dieper in financiële problemen worden gebracht door diverse invorderingsmaatregelen en de soms hoge hieraan verbonden kosten.

Steeds meer werkgevers betrokken bij financiële problemen werknemers

PortemoneeVolgens het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD) en de koepelorganisatie van directeuren sociale diensten in Nederland DIVOSA, raken steeds meer werkgevers betrokken bij de financiële problemen van hun werknemers. Maar liefst vier van de vijf bedrijven hebben medewerkers in dienst, welke geldnood hebben. Het vragen van een voorschot op het salaris en zeker een beslag op dit inkomen, zijn een teken van de genoemde problemen. Fraude en diefstal op het werk, ziekte, drank- en relatieproblemen kunnen een rechtstreeks gevolg zijn of worden.

 

Verder zitten werkgevers over het algemeen niet te wachten op een loonbeslag aangezien hier voor ander personeel (personeelszaken/loonadministratie) werkzaamheden aan zijn verbonden.

Veel werknemers zouden slordig zijn met hun administratie en/of op een te grote voet leven.  

Inmiddels heeft maar liefst een op de tien Nederlanders een grote schuldenlast opgebouwd.

Aan de peiling van het NIBUD namen ruim 600 ondernemingen deel, waaronder ook bedrijven in de sociale werkvoorziening. Het onderzoek vond plaats in de maanden september en oktober 2012.

Nationale ombudsman: beslagvrije voet vaak te laag!

Kantoor_ombudsmanVolgens de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer, stellen deurwaarders en overheidsorganisaties maar al te vaak de beslagvrije voet (dit deel van het inkomen dat buiten het beslag valt) te laag vast. Daardoor komen regelmatig burgers die te maken krijgen met een beslag op het inkomen, onder het bestaansminimum terecht.

Ongeveer 400.000 keer per jaar wordt er beslag gelegd op het inkomen (salaris of uitkering) en dit wordt gedaan door (gerechts)deurwaarders maar ook door administratieve ambtenaren. Op grond van een via de post toegezonden dwangbevel inzake openstaande gemeentelijke of rijksbelastingen, kan worden overgegaan tot een dergelijke maatregel.

De hoogte van de beslagvrije voet is vastgesteld op 90 procent van de bijstandsnorm . In het geval de juiste gegevens omtrent b.v. de gezinssamenstelling ontbreken, wordt regelmatig een verkeerde beslagvrije voet vastgesteld.

Ook sociale diensten en b.v. het UWV berekenen volgens de ombudsman niet altijd de juiste beslagvrije voet. Door een verkeerde beslagvrije voet raken mensen vaak in nog grotere financiële problemen en komen er betalingsachterstanden bij andere crediteuren.

Volgens John Wisseborn, voorzitter van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) is ook de regelgeving rondom de beslagvrije voet te ingewikkeld.

Het versimpelen van de regels en het zorgen voor een centrale regie waarbij het niet meer mogelijk moet zijn voor zorgverzekeraars en verhuurders om beslag te kunnen leggen op de zorgtoeslag respectievelijk de huurtoeslag, zou voor een grote verbetering zorgen. Aldus Wisseborn.