Op uitnodiging van de Technische Universiteit van Eindhoven, woonde een afvaardiging van het DCN-bestuur op 29 november 2012 het symposium “Versterken van Hulpverleners in Conflicten met Omstanders” bij. De onderzoekers van de TU/e concludeerden uit het onderzoek, dat training hoe moet worden omgegaan met agressie tijdens hulpverlening, in de meeste gevallen kan werken. Van DCN-zijde wordt geconstateerd, dat situaties waarbij hulpverleners te maken krijgen met agressie, niet te vergelijken zijn met agressiemomenten van (belasting)deurwaarders. Aangeboden oplossingen om agressie te voorkomen of te doen verminderen zijn vaak voor een groot deel theoretische aannames, daarbij soms wel getoetst door derden in de praktijk. Meestal blijkt geen van de onderzoekers zelf enige eigen ervaring te hebben hoe om te gaan met agressie in de praktijk en hoe het aanvoelt op het moment dat men hiermee wordt geconfronteerd. In het geval agressie vaak voorkomt bij een grote(re) organisatie (politie / ambulance) wordt een bedrijfsopvangteam (BOT-team) als nuttig gezien.
De rol van de werkgever is ook belangrijk: hoe zijn de werkomstandigheden, voelt de medewerker welke met agressie te maken heeft gehad zich wel voldoende gehoord, is er een aangiftebereidheid door de werkgever en maakt agressie een onderdeel uit van het jaargesprek. Gemeenten kunnen gebruik maken van het Gemeentelijke Incidenten Registratiesysteem (GIR) andere publiekrechtelijke organisaties van het Agressie Registratiesysteem Overheid (ARO).
Agressie tegen (belasting)deurwaarders staat al jarenlang hoog op de agenda van de DCN. Er is zelfs al eens een speciale studiedag aan gewijd met o.a. Fred Teeven en Jaap Timmer als sprekers en verder staat de DCN al jaren met een eigen stand op de VPT-beurs in Amersfoort. Hoe om te gaan met agressie blijft moeilijk te omschrijven. Verder is niet mogelijk om op iedere vorm van agressie op dezelfde wijze te reageren, moet de vraag wel eens worden gesteld “is dit agressie of emotie” maar is wel één ding zeker: agressie hoort niet en is nooit normaal (Foto’s van het symposium vindt u hier).