Bedrijf trapt in miljoenenzwendel na deepfakevideo CFO

Een internationaal opererend bedrijf is voor omgerekend zo’n 23,6 miljoen euro opgelicht. Dat gebeurde nadat een medewerker van een vestiging in Hongkong voor de gek werd gehouden met een deepfakevideo. De mensen in de videovergadering zagen eruit als medewerkers. Lees hier verder.

 

Het water staat waterschap aan de lippen

Bij Waterschap Amstel, Gooi en Vecht blijkt het een administratieve rommel te zijn. Jarenlang zijn er geen aanslagen verzonden, de 1,4 miljoen inwoners in het verzorgingsgebied van het genoemde waterschap kunnen naast een aanslag voor 2024 ook over de jaren 2022 en 2023  nog een aanslag tegemoet zien. Lees hier verder.

Frauderisico bij brievenbus-bv’s: ‘In Muiden 403 bedrijven op één adres’

Duizenden Nederlandse bedrijven worden mogelijk misbruikt door financiële criminelen. Dat blijkt uit een rapport over de risico’s bij brievenbusmaatschappijen van het Britse economische onderzoeksbureau Moody’s Analytics. In Nederland vonden de onderzoekers bijna 380.000 rode vlaggen: aanwijzingen dat er iets mis is. Het extreemste voorbeeld van massaregistratie in Nederland bevindt zich volgens de onderzoekers in Muiden. Daar staan op één adres 403 bedrijven geregistreerd. Lees hier verder.

Oplichting met nephelpdesk bank, zeker 70.000 euro weg

De politie heeft vorige week zes mannen aangehouden op verdenking van bankhelpdeskfraude. De verdachten zouden zeker dertig mensen door het hele land voor meer dan 70.000 euro hebben opgelicht. De verdachten komen uit Amsterdam, Almere en Heemskerk en zijn tussen de 23 en 48 jaar oud. Volgens de politie verstuurden zij op grote schaal phishingmails, zogenaamd afkomstig van de Kamer van Koophandel of DigiD. Als iemand via de mails informatie achterliet, werd diegene vaak een dag later gebeld door iemand die zich voordeed als bankmedewerker met de mededeling dat zij het slachtoffer waren geworden van een hack. Lees hier verder.

Handreiking ‘Betalingsregeling in verband met corona’

De Belastingdienst heeft de handreiking ‘Betalingsregeling in verband met corona’ ontwikkeld. In deze handreiking leest u meer over de mogelijkheden die u met uw klanten kunt bespreken als zij een achterstand hebben in de te betalen termijnen van de betalingsregeling of hun betalingsregeling is ingetrokken. Lees hier verder.

Bewindvoerders zelf financieel in het nauw: ‘Weiger nieuwe dossiers

Ze regelen geldzaken van mensen die dat niet meer kunnen, maar nu lopen ze zelf tegen financiële problemen aan: bewindvoerders. Het gaat al zo ver dat de brancheverenigingen NBBI en Horus adviseren om ingewikkelde zaken niet langer te behandelen en nieuwe zaken te weigeren. De problemen in de branche zijn zo groot, dat een ‘pas op de plaats’ nu het devies is, zelfs als dat ten koste gaat van cliënten, blijkt uit een adviesbrief van de twee brancheclubs. Lees hier verder.

Nederlanders sparen weer zoals voorheen

Nederlandse consumenten beginnen wat minder geld opzij te zetten. Vorig jaar brachten zij 14,9 miljard euro extra spaargeld naar de bank. Hiermee sparen Nederlanders weer net zo veel als in de jaren voor de coronacrisis, constateert toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB). Lees hier verder.

 

Aantal valse bankbiljetten in Nederland gedaald

Het aantal valse bankbiljetten neemt af. Vorig jaar zijn in Nederland 17.400 valse eurobiljetten aangetroffen en uit de roulatie gehaald. In 2022 waren dat er nog 38.200. Het vaakst aangetroffen valse bankbiljet is het briefje van 50, gevolgd door de biljetten van 20 en 100 euro, blijkt uit cijfers van De Nederlandsche Bank (DNB). Lees hier verder.

 

Contant geld moet beschikbaar blijven

Contant geld moet beschikbaar, bereikbaar en betaalbaar blijven. Zo is het betalingsverkeer voor iedereen toegankelijk en beter bestand tegen pinstoringen. Het wetsvoorstel chartaal betalingsverkeer zorgt daarvoor.  Het voorstel verplicht grote banken om een landelijk dekkende basisinfrastructuur van geldautomaten te verzorgen. ABN AMRO, ING, Rabobank doen dat nu al via hun gezamenlijke Geldmaat-automaten. Alle banken met Nederlandse klanten moeten zorgen dat hun rekeninghouders contant geld kunnen opnemen en storten. Banken mogen particuliere klanten geen vergoeding meer vragen voor het opnemen of storten van bankbiljetten. Voor andere opnames en stortingen gaan maximumtarieven gelden. De Nederlandsche Bank (DNB) gaat toezicht houden op de naleving van het wetsvoorstel. Ook gaat DNB de continuïteit van de dienstverlening van grote geldtransporteurs monitoren. In het wetsvoorstel wordt nog niets geregeld over een eventuele acceptatieplicht voor contant geld. Daarover wordt nu op Europees niveau onderhandeld. Dit is in de ministerraad besproken. Iedereen kan de komende zes weken op het voorstel reageren. Lees hier verder.

Medewerker invordering bij de Belastingdienst in Heerlen/Teamleider inningsteam

De compliance van burgers en bedrijven bevorderen en toeslag- en belastingschulden juridisch correct afwikkelen: dat is jouw job als medewerker invordering bij de Belastingdienst in Heerlen. Interessant: jouw werk heeft een internationaal karakter en je hebt contact met diverse collega’s én de belastingschuldigen zelf. Lees hier verder. Het invorderen van belasting- en toeslagschulden: dat is waar het landelijk incassocentrum (LIC) van de Belastingdienst zich voor inzet. Niet alleen bij particulieren, maar ook bij debiteuren uit het segment midden- en kleinbedrijf. Het LIC heeft 3 vestigingen: Groningen, Amsterdam en Enschede. Deze locaties voeren grotendeels dezelfde soort processen uit. We werken dan ook met Regie & Kwaliteit en een centraal team vaktechniek dat de vestigingen en het management ondersteunt. Lees hier verder.