Kennisbank Lokale Heffingen

Speciaal voor de deelnemers van de DCN studie- en actualiteitendag 2013 heeft de Kennisbank Lokale Heffingen van Reed Business Media bij elk programmaonderdeel een relevant document met achtergrondinformatie en praktische handvatten uit Kennisbank Lokale Heffingen geselecteerd. U kunt het direct toepassen in uw dagelijkse praktijk.

Deze achtergrond informatie vinden de deelnemers op de USB-stick die zij krijgen toegestuurd.

Een cursus op maat!

In deze tijd van stijgende tekorten en afnemende budgetten  presenteren wij u “studeren op maat voor uw invorderingsmedewerkers”.

Een mogelijkheid om met een gerichte opleiding tegen de laagste kosten het kennisniveau van u en/of uw medewerkers/sters op peil te houden. U kent het Deurwaarders Collectief Nederland wellicht al wel van o.a. de jaarlijkse studie- en actualiteitendag. In 2014 willen wij u daarnaast een studie op maat aanbieden. Voor dit doel organiseren wij een seminar op woensdag 24 april 2014.

Heeft u vragen over de Overheidsvordering of is het leggen van een derdenbeslag bij een bank voor uw deurwaarder een probleem? Is een beslag roerende zaken binnen uw gemeente niet aan de orde laat staan een beslag onroerende zaken maar wilt u er wel meer van weten?

 

Wordt de beslagvrije voet door uw medewerkers bij het leggen van een beslag op het inkomen wel juist berekend? (de Nationale ombudsman heeft inzake dit onderwerp kort geleden in het rapport “Met voeten getreden” forse kritiek geuit op gerechtsdeurwaarders. Deze en meer zaken komen aan de orde, andere onderwerpen kunt u ook inbrengen.

Wij gaan ermee aan de slag, presenteren u de “studie op maat dag” met uiteraard deskundige sprekers op het vakgebied. DCN is FOLO-geaccrediteerd, wij zullen het programma dan ook ter verkrijging van studiepunten voorleggen aan de beoordelingscommissie.

Iedere deelnemer aan onze studiedagen ontvangt een certificaat van deelname, onze inschrijfkosten zijn ten opzichte van andere aanbieders laag.

Deel ons uw studiewensen of die van uw medewerkers en/of collegae mee, graag vernemen wij dit nog voor het einde van dit jaar van u. Wij berichten u vervolgens over de resultaten en de voortgang en uiteraard verplicht u zich nergens toe bij een reactie.

Dat doet u pas nadat een volledig ingevuld en ondertekend inschrijfformulier door ons is ontvangen.

En die inschrijving is dan op een door u gewenste/samengestelde cursus, een cursus op maat.

Toetsingsnormen kwijtschelding

inboedelBij een aanvraag voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen wordt naast het inkomen ook gekeken naar bepaalde vermogensbestanddelen. Het belangrijkste is uiteraard spaartegoeden, een auto met een waarde van boven de € 2.269,00 kan ook leiden tot een afwijzing van het verzoek.

Wat in de praktijk meestal niet wordt gedaan, maar wel kan worden meegewogen, is de waarde van de inboedel. Is het huis ingericht met de meest dure beeld- en geluidapparatuur (om maar een voorbeeld te noemen) dan kan dat een grond zijn voor een afwijzing.

Om te komen tot een goed oordeel moet feitelijk de inboedel ter plaatse door een deskundige worden bekeken, het is derhalve de vraag of het zinvol is van deze mogelijkheid gebruik te maken. Tenzij er overduidelijk argumenten zijn e.e.a. wel te laten meewegen bij de beoordeling. 

Overheidsvordering

De pilot van de Overheidsvordering welke bij de Lagere Overheid werd uitgevoerd door vier gemeenten en vier samenwerkingsverbanden, liep over de periode oktober 2011 tot september 2013. De resultaten zijn redelijk tot goed te noemen, in de periode 01-01-2013 tot 01-10-2013 werd getracht  50.477 aanslagen met een totaalbedrag van € 8,6 miljoen via een Overheidsvordering te incasseren. Bij 42% verliep dit succesvol, goed voor een bedrag van € 3,6 miljoen.

Naar verwachting zal de Overheidsvordering per 01-01-2015 voor de totale Lagere Overheid beschikbaar komen.

Tarieven Kostenwet

01_januariDe tarieven uit de Kostenwet worden per 01 januari 2014 minimaal aangepast.

De minimale kosten voor het betekenen van een dwangbevel zijn € 39,00 (dus + € 1,00 ten opzichte van het vorige tarief). Het toptarief (maximale kosten) wordt verhoogd naar een bedrag van € 11.461,00.

Fraude met toeslagen groter probleem

NVvBHet kortgeleden geconstateerde “Bulgaren-probleem” waarbij op grote schaal met toeslagen werd gefraudeerd, komt in heel het land en bij meerdere bevolkingsgroepen voor. Volgens de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVvB) kan fraude het best worden voorkomen via een fysieke adrescontrole door gemeenteambtenaren. In de praktijk blijkt dat gemeenten daar over het algemeen geen capaciteit voor hebben. Belasting- en gerechtsdeurwaarders constateren ook regelmatig onjuistheden inzake inschrijvingen in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA).

 

Op grond van deze bevindingen worden ook onderzoeken ingesteld en correcties doorgevoerd, er blijken echter nog altijd grote aantallen personen niet of bewust verkeerd te zijn geregistreerd op adressen in ons land. Men int zo toeslagen of ontspringt het betalen van b.v. belastingen.

Volgens het CDA moet het toeslagensysteem nu echt op helling. DCN is van mening dat een verrekening van de toeslagen met b.v. de zorgverzekering of de woningcorporatie een groot deel van de problemen kan oplossen en fraude kan voorkomen.

Aanpassing Leidraad Invordering 2008

rijksoverheidPer 01 november 2013 is de Leidraad Invordering 2008 gewijzigd in verband met de mogelijkheid om de beslagvrije voet onder voorwaarden met terugwerkende kracht te laten toepassen en de mogelijkheid voor de belastingschuldige om toepassing van de beslagvrije voet te verzoeken als een Overheidsvordering is gedaan. Tevens wordt er het e.e.a. geregeld inzake notoire wanbetalers.

Lees de volledige tekst  van het besluit van 18-10-2013, nr. BLKB2013/1910M, Stcrt. 2013, 29815

Matige betaalmoraal van de overheid

meldpunt_betaalmoraalDe Nationale ombudsman start een onderzoek naar de betaalmoraal van de overheid. Gedupeerde mkb-ers kunnen met hun klachten terecht bij een speciaal meldpunt. De kleine ondernemers willen hun relatie met b.v. een gemeente niet op het spel zetten door rechtstreeks te gaan klagen over het uitblijven van een betaling. Overheden moeten volgens de wet binnen dertig dagen na ontvangst van een factuur betalen, in de praktijk blijkt hier weinig van terecht te komen.

 

Volgens de dit jaar in werking getreden Wet Incasso Kosten kan een benadeelde ondernemer ook overheden die te laat betalen incassokosten in rekening brengen. Omdat zelfstandigen bang zijn hun relatie met de opdrachtgever te verstoren, komt dit er in de praktijk bijna nooit van.

Ze kunnen zich vanaf nu dus met een klacht melden bij de Nationale ombudsman

Wanbetaling alimentatie neemt toe

LBIOBij monde van directeur Leo de Bakker van het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) is bevestigd dat de laatste jaren de kinderalimentatie steeds vaker niet of te weinig wordt betaald. In 2007 werd het LBIO 7700 keer ingeschakeld om de nog niet betaalde kinderalimentatie alsnog te innen, in 2012 werd hiervoor 11.000 keer een beroep gedaan op deze organisatie en dit zal in 2013 waarschijnlijk zijn opgelopen naar een aantal van zo’n 13.000. Ook is er een toename van niet betaalde partneralimentatie, dit heeft alles te maken heeft met de economische crisis waardoor de alimentatieverplichtingen soms niet meer kunnen worden opgebracht.

 

In eerste instantie probeert het LBIO via een bemiddeling alsnog de betaling tot stand te laten komen, in 30 procent van deze gevallen blijkt het echter noodzakelijk om een deurwaarder in te schakelen.

Over de werkwijze van het LBIO is op 09 oktober jl. door dhr. L. de Bakker een presentatie gegeven tijdens de DCN studie- en actualiteitendag 2013.

Workshop voor mensen met schulden

utrechtDe gemeente Utrecht is in 2012 van start gegaan om mensen met grote schulden te leren hoe ze met geld moeten omgaan. En die nieuwe aanpak heeft bij driekwart van de schuldregelingen succes.

Utrecht laat mensen met schulden die zich melden binnen 20 dagen meedoen aan een workshop waarin ze naast het leren hoe om te gaan met geld  ook inzicht krijgen in het voeren van een financiële administratie. Verder ligt er binnen 8 weken een individueel schuldhulpplan gereed. Indien nodig kan de schuldenaar ondersteuning ontvangen van een vrijwilliger of sociaal werker.

 

De reden dat het in het verleden mis bleef gaan, was omdat schuldenaren hun financieel gedrag niet veranderden. Dit bleek kort geleden ook in Rotterdam, daar betaalde de gemeente voor een groep mensen met grote schulden de zorgpremie. Binnen de kortste keren hadden deze mensen weer een schuld opgebouwd bij hun zorgverzekeraar.

Met een betere begeleiding wil Utrecht dergelijk gedrag dus voorkomen