USB-stick studiedag 2013 in afrondingsfase

sleutelstickDe bezoekers van de DCN studie- en actualiteitendag 2013 hebben dit jaar geen syllabus ontvangen.

Geheel in de DCN stijl van “vernieuwend in kennisoverdracht”  is toegezegd dat de bijdragen van de sprekers op een USB-stick zouden worden verwerkt en toegezonden aan de bezoekers.

Het verkrijgen en verwerken  van de bijdragen heeft een iets langere tijd gekost dan vooraf was verwacht, de USB-stick zal echter begin december aan alle bezoekers worden toegezonden   

Rotterdam koopt schulden uitkeringsgerechtigden af

RotterdamNaar nu is gebleken, heeft de gemeente Rotterdam eind 2011 een miljoenenschuld van uitkeringsgerechtigden afgekocht bij zorgverzekeraar het Zilveren Kruis. Met deze handeling moest worden  voorkomen dat  duizenden uitkeringsgerechtigden als wanbetaler zouden worden geregistreerd en aangemeld bij het CvZ, het College voor Zorgverzekeringen. Het blijkt een tijdelijke oplossing te zijn geweest, inmiddels zijn er al weer 7000 uitkeringsgerechtigden met een grote betalingsachterstand inzake hun zorgpremie.

 

Rotterdam betaalde als een vorm van afkoop een bedrag van bijna 1 miljoen euro. De restschuld is inmiddels afgeboekt door de zorgverzekering, maar is in de praktijk via een opslag min of meer wel in rekening gebracht bij andere, gewoon netjes betalende, verzekerden.

Naar de mening van de DCN heeft de gemeente Rotterdam  nagelaten de betrokkenen te verplichten zich te laten begeleiden door de schuldhulpverlening. Misschien dat dit tot een beter omgaan met de financiële middelen had geleid.

Nu kan en moet welllicht de betaling aan de zorgverzekeraar worden gezien als het bevoordelen van een groep mensen met schulden. En dat is geen taak van een gemeente.

Verder is het opvallend te noemen dat  de gemeenteraad niet was ingelicht en daarmee wordt de gevoeligheid van dit handelen toch wel aangetoond.  

Nieuw incassocentrum

weekersStaatssecretaris Weekers heeft op 18 november jl. een nieuw Landelijk Incassocentrum van de Belastingdienst in Amsterdam geopend. Door het openen van dit centrum moet de pakkans van notoire wanbetalers worden vergroot. Volgens de staatssecretaris kan er beter worden gecontroleerd op b.v. het verkrijgen van een erfenis, het ontvangen van een salaris en de aankoop van een auto. Dit laatste kan doordat de Belastingdienst gegevens van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) ontvangt.

De winnaars van b.v. een prijs in de Postcodeloterij moeten ook alert zijn in het geval ze niets iets verschuldigd zijn aan de Belastingdienst. Volgens de staatssecretaris weet hij ze dan ook te vinden.

De telefonische incasso van de Belastingdienst blijkt een succes te zijn. Mensen (zijnde niet notoire wanbetalers) met een geringe belastingschuld worden eerst gebeld door een medewerker van het incassocentrum alvorens een dwangbevel wordt toegezonden of een deurwaarder op bezoek komt.

Deze aanpak werkt, in bijna 75 procent van de gevallen waarin contact kan worden gelegd, leidt dit tot een betaling/betalingsregeling.

Het aantal werknemers bij het landelijke incassocentrum zal van 200 toenemen tot  450 personen. Naar verwachting zal het aantal contacten per jaar oplopen naar 450.000 debiteuren.  

Wijziging politie-assistentie nog onduidelijk

Deurwaarder_autoOf het voornemen van het Ministerie van Veiligheid en Justitie om in sommige situaties BOA’s in plaats van politie te laten assisteren bij de uitvoering van bepaalde deurwaarderswerkzaamheden doorgang zal vinden, is nog steeds niet duidelijk.

In een brief aan zowel de Tweede als Eerste Kamer heeft de DCN er op aangedrongen af te zien van dit idee. DCN wordt in deze gedachte gesteund door de KBvG welke bij monde van voorzitter J. Wisseborn ook duidelijk heeft aangegeven niets te zien in deze wijziging.

 

Een telefoonrondje langs een aantal politie-eenheden leverde als resultaat op dat men daar in het geheel niet op de hoogte was van mogelijke wijzigingen.

Belasting- en gerechtsdeurwaarders doen alleen een beroep op assistentie van de politie in gevallen waar dit dringend noodzakelijk is, zoals b.v. bij te verwachten agressie tijdens het in beslag nemen en laten afvoeren van een auto (zie foto)

En in alle gevallen waar er door deurwaarders een beroep wordt gedaan op de politie, moet deze assistentie er gewoon komen. Zo is de mening van de DCN.

Economie groeit, werkloosheid ook

Hoge_SchoolHet Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft bekend gemaakt dat de Nederlandse economie in het derde kwartaal van 2013 is gegroeid met 0,1 procent. Daarmee zou Nederland uit de recessie zijn. Deze minimale groei staat in schril contrast tot de enorme groei van de werkloosheid. Deze is de afgelopen periode toegenomen met 46.000 mensen.

Tijdens een bijeenkomst georganiseerd door de Hoge School Utrecht over schulden en incassovraagstukken, waarbij ook een afvaardiging van het DCN-bestuur aanwezig was, werd informeel de vrees uitgesproken dat aan het einde van dit jaar er 340.000 mensen zullen zijn die de zorgpremie niet (kunnen) betalen.

 

Eind september bedroeg dat aantal 320.000, een toename dus met 20.000

Nog steeds blijkt in de praktijk van met name (belasting)deurwaarders en schuldhulpverleners dat het aantal mensen met financiële problemen onveranderd groot is en dat ook hier eerder een toename dan een afname te verwachten is.

 

Brief vakbonden: uitvoerende taken moeten binnen de gemeenten blijven !

AbvakaboVolgens een brief van de ABVAKABO aan alle gemeentebesturen, zijn de vakbonden er voorstander van  dat uitvoerende taken binnen de gemeente blijven, door gemeenten worden uitgevoerd en niet worden uitbesteed aan private partijen. Dit in het belang van een goede dienstverlening aan de burger, tevens is het een voorbeeldfunctie dat de gemeentelijke werkgever hun uitvoerende taken laat doen door medewerkers welke in dienst zijn van de gemeente. Hierdoor blijft kennis behouden, tevens blijft de uitvoering van de taken beter zichtbaar en herkenbaar, zo wordt in de brief gemeld.

 

In hoeverre dat van toepassing moet dan wel kan zijn op de invordering van gemeentelijke belastingschulden, is niet duidelijk. Veel met name kleine gemeenten hebben de dwanginvordering uitbesteed, hoofdzakelijk vanwege het feit dat er te weinig werkaanbod is om een belastingdeurwaarder zelf in dienst te hebben.

Een oplossing zou kunnen zijn om b.v. een invorderingsmedewerker, die daarvoor geschikt is, tevens aan te stellen als belastingdeurwaarder. Wel onder de voorwaarde dat hij/zij hier zelf mee akkoord gaat.

Op die manier blijft wel de kennis in huis en wordt er zichtbaar en herkenbaar door de gemeente geïncasseerd.

De bonden komen ook met een voorstel waarbij het mogelijk wordt gemaakt om een nieuwe (jonge) medewerker (zonder baan) voor één of meerdere dagen per week aan te stellen, doordat de oudere medewerker (60+) een dag of meerdere dagen minder gaat werken.

In hoeverre de voorstellen worden overgenomen, moet worden afgewacht.

Grote nieuwe speler op de invorderingsmarkt

Involon

Vesting Finance LexSan B.V. zet haar invorderingsactiviteiten voort als Invoned Apeldoorn B.V.  Vesting Finance LexSan B.V. zet vanaf heden haar invorderingsactiviteiten voort als Invoned Apeldoorn B.V., onderdeel van Involon BV en Invorderingskantoor Nederland BV (Invoned).

Deze verandering hebben geen gevolgen voor de bestaande samenwerkingsverbanden tussen de lagere Overheden en genoemde organisaties. De dienstverlening, contactpersonen, verplichtingen, ze blijven allemaal zoals  men dat van Involon en Invoned gewend is.

 

De ontwikkelingen van de invorderingspraktijk hebben de beslissing om Vesting Finance LexSan te integreren in Invoned gestimuleerd.  De nadruk  komt steeds sterker  te liggen op de verhoging van de efficiëntie van het invorderingsproces. Dat proces moet nauwkeurig toegesneden zijn op het beleid van de opdrachtgever en moet worden uitgevoerd tegen de laagst mogelijke kosten. Om ook in de toekomst aan die behoefte te voldoen is diepgaande kennis van de invorderingspraktijk nodig en een speciaal op dit proces gebouwd automatiseringssysteem. De Invoned organisatie beschikt over beide: de invorderingskennis en ervaring van Involon, nu gecombineerd met die van Vesting Finance LexSan en de ICT-invorderingsexpertise van Gouw-IT.

Verkeersboetes in bijna geheel Europa geïncasseerd

flitserBuitenlandse verkeersdeelnemers die in Groot-Brittannië, Ierland of Denemarken een verkeersovertreding begaan behoeven nog niet te vrezen. Die landen doen niet mee aan het uitwisselen van gegevens en het innen van boetes. Vanaf 8 november 2013 doen 25 andere EU-landen dat wel en kunnen verkeersovertreders een buitenlandse boete (wel met een verklaring in hun eigen taal) op hun deurmat aantreffen. Parkeerboetes vallen hier niet onder, de nieuwe regeling  heeft als doelstelling de veiligheid op de weg te verbeteren.

De Rijksdienst voor het wegverkeer is in Nederland bij deze procedure betrokken, bij het weigeren van het betalen van de boete zal het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) worden ingeschakeld. Het personeelsbestand bij het CJIB zal met 60 personen worden uitgebreid, zo is kort geleden medegedeeld. Of de uitbreiding mede het gevolg is van deze extra taak, is niet bekend.

Te hoge incassokosten

logo_vcmbVolgens het verbond van Credit  Management  Bedrijven (VCMB) “brengen de vele schimmige incassobureaus die ons land telt vaak willens en wetens te hoge en onnodige kosten in rekening”. Om deze uitwassen te voorkomen is er sinds juli 2012 een wettelijke regeling, waardoor er grenzen zijn gesteld aan hetgeen dat aan kosten berekend mag worden.

De incassokosten mogen niet meer bedragen dan 15 procent van het factuurbedrag, met een minimum van 40 euro, dit wel exclusief rente. De VCMB brengt de conclusies van een gedaan onderzoek via een rapport naar buiten.  

Schending van beslagvrije voet door gerechtsdeurwaarders

logo_ombudsmanHet o.a. tijdens de DCN studie- en actualiteitendag aangekondigde rapport “Met voeten getreden” is door de Nationale ombudsman uitgebracht. Het rapport waaraan hebben meegewerkt dhr. W. van den Berg, onderzoeker Structurele aanpak en Substituut ombudsman mevrouw mr. A. Stehouwer (beide ook tijdens genoemde studiedag aanwezig) benoemd fouten welke worden gemaakt bij het leggen van beslagen op inkomens (salarissen en uitkeringen).

 

DCN heeft met belangstelling kennis genomen van de inhoud van het rapport, van de mogelijke gedachtegang dat er bij een meerderheid van de gelegde beslagen fouten worden gemaakt, distantieert het bestuur van de DCN zich echter.

Een Schuldenkaart met tips voor de schuldenaar en de gerechtsdeurwaarder, moet fouten bij het leggen van nieuwe beslagen op inkomens mede helpen te voorkomen.

Binnen afzienbare tijd verschijnt er ook een rapport over de belastingdeurwaarders en dit rapport zal tevens via de DCN-site worden gepubliceerd.