Regelmatig staat de incassobranche in de belangstelling en meestal is dat negatief. Via een artikel in de Telegraaf van 10 januari jl. doet Intrum Justitia, een van de grote spelers op deze markt, een poging het imago van incassokantoren te verbeteren. Op 11 januari werd in dezelfde krant weer negatief gesproken over de incassokantoren waaronder ook genoemd kantoor. Het kan verkeren. In het eerste artikel doet Intrum Justitia een oproep aan bedrijven en overheden om zodanig te werken dat schulden bij particulieren worden voorkomen. Het vooraf controleren van betaalmogelijkheden na gedane bestellingen bij bedrijven, zou een oplossing kunnen zijn.
Aan uit te voeren werkzaamheden hebben incassokantoren geen gebrek, op dit moment liggen en bij deze kantoren zo’n 3,5 miljoen onbetaalde rekeningen met een totale waarde van 6 miljard euro te wachten op afhandeling.
Het voorkomen van schulden is volgens brancheorganisatie Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso Ondernemingen (NVI) zelfs een absolute noodzaak. Steeds meer mensen met schulden doen een beroep op de schuldhulpverlening en de schuldhulp zal als dit zo door gaat binnenkort onbetaalbaar worden. Het b.v. op krediet leveren zal anders moeten worden ingevuld en leveranciers zullen hun werkwijze moeten gaan aanpassen.
Het voorkomen van schulden is overigens iets dat ook al geruime tijd wordt gepropageerd door de DCN. Door middel van voorlichting is het NIBUD hier ook al jaren mee bezig, naar verwachting zal dit onderwerp aan de orde komen tijdens de jaarlijkse studie- en actualiteitendag op 8 oktober 2014 in Nijkerk.
Een andere schijnwerper scheen op de incassobranche via een artikel over het toezicht op de incassokantoren. Deze ontbreekt volledig, naar een schatting zijn van de 400 incassokantoren er slechts 30 aangesloten bij de NVI. En ook bij die aangesloten kantoren gaat het nog wel eens helemaal fout. Via een intimideren werkwijze zou zelfs worden getracht niet verschuldigde bedragen te innen. Daarbij komen enkele telecomaanbieders, welke stellen bedragen nog te moeten ontvangen, duidelijk in beeld.
De dwanginvordering van gemeentelijke belastingen is door een aantal gemeenten uitbesteed aan private kantoren. Onder de voorwaarde van goede afspraken en een goede opleiding voor de uitvoerende personen, behoeft dit geen probleem te zijn.
Er zijn echter situaties bekend waarbij in het geval de schuldenaar thuis werd getroffen er slechts één oplossing mogelijk was: meteen betalen ! Een betaalafspraak maken en b.v. één dag uitstel van betaling was onbespreekbaar. De oorzaak van deze werkwijze was de afspraak tussen de gemeente welke het werk uitbesteedde en het kantoor welke het werk mocht uitvoeren. Een onderdeel van de inhoud van het contract was, dat de kosten van het leggen van een beslag voor de uitvoerende organisatie zou zijn !
Een naar de mening van de DCN verwerpelijke werkwijze en juiste richtlijnen met toezicht van een overkoepelende organisatie, zou deze uitwassen wellicht kunnen voorkomen.