Volgens een onderzoek van RTL-Nieuws, boeken gemeenten jaarlijks 26 miljoen af op te veel betaalde bijstand. De ontvangers van de te veel betaalde bedragen worden vaak wel achterhaald, ze betalen echter over het algemeen niets teug. De reden dat er niet wordt terug betaald zou veelal te maken hebben met de slechte financiële positie van de bijstandontvangers, er valt daar over het algemeen weinig tot niets te halen. Naar verwachting zal de afboeking de komende jaren alleen maar verder toenemen. Wel is er hoop dat een nog niet afgeboekt bedrag van 600 miljoen euro door de gemeenten alsnog kan worden geïncasseerd.Dat een strenge controle vooraf werkt, wordt bewezen door de gemeente Enschede. Men heeft daar vorig jaar 194 fraudeleuze aanvragen onderschept en zo het onjuist uitgeven van gemeenschapsgeld in die gevallen weten te voorkomen.
feb 23 2014
Weer valse e-mails !
De Belastingdienst waarschuwt voor e-mails welke zogenaamd namens de Belastingdienst en Intrum Justitia worden toegezonden. De ontvangers wordt aangeraden deze e-mail niet te openen maar meteen weg te gooien en uiteraard niet te reageren op het betalingsverzoek.Over hoeveel van deze mailtjes er inmiddels zijn ontvangen door particulieren en bedrijven, is nog geen informatie voorhanden.
feb 20 2014
Veel meldingen bij Fraudehelpdesk
In drie jaar tijd heeft de Fraudehelpdesk 70.000 meldingen van oplichtingen of pogingen daartoe ontvangen. Van de melders raakten er drie duizend een totaalbedrag kwijt van 30 miljoen euro. Een veel voor komende vorm van fraude is voorschotfraude. De Fraudehelpdesk beantwoord vragen en adviseert slachtoffers over het nut van aangifte doen. Tijdens de eerstvolgende DCN-studie- en actualiteitendag wordt er vanuit de Fraudehelpdesk een presentatie gegeven.
feb 20 2014
Toename huisuitzettingen in Utrecht
Volgens woningcorporatie Bo-Ex is het aantal huurders dat in 2013 in de stad Utrecht uit de woning is gezet vijf keer hoger ten opzichte van 2012. Bij woningcorporatie Mitros is de omvang van de debiteurenportefeuille in een jaar tijd met een derde toegenomen. Ondanks het feit dat het percentage huisuitzettingen dus fors is gestegen, blijft het uiteindelijke aantal beperkt. In 2012 waren er 7 ontruimingen, in 2013 was dit opgelopen naar een totaal van 34. Van deze 34 waren er 9 bewoners uiteindelijk VOW (vertrokken onbekend waarheen). Wel is er in 79 gevallen niet overgegaan tot een ontruiming terwijl er hiertoe wel een vonnis was gewezen.
Het beeld in Utrecht over de toename van ontruiming kan elders geheel anders zijn. Zo laat het Meldpunt Ontruimingen in de gemeente Arnhem weten dat het aantal huisuitzettingen is gedaald van 143 in het jaar 2012 naar 110 in 2013.
Bij ontruimingen doen deurwaarders regelmatig een bijvangst. Zo werd kort geleden een hennepplantage aangetroffen terwijl er bij een andere uitzetting wapens in de woning werden aangetroffen.
Naar de mening van DCN blijft het dan ook noodzakelijk dat deurwaarders welke betrokken zijn bij een huisuitzetting geassisteerd blijven door een agent.
Kort geleden kwamen er vanuit de politiek voorstellen om in plaats van een agent een BOA (Bijzonder Opsporingsambtenaar) ter assistentie mee te sturen.
Dit voorstel stuit echter op veel verzet bij zowel belasting- als gerechtsdeurwaarders.
feb 16 2014
Actie tegen wanbetalers zorgpremie
Minister van Volksgezondheid Edith Schipper kondigt “een massale actie” aan tegen de wanbetalers die hun zorgpremie niet betalen. Op 1 februari jl. waren er 320 duizend wanbetalers geregistreerd, daaronder 119.774 personen die hun zorgpremie al 37 tot 56 maanden niet betaalden. Het College voor Zorgverzekeringen (CvZ) berekende dat het openstaande bedrag aan niet betaalde premies maandelijks toeneemt met een bedrag van twintig miljoen euro. Naast de aangekondigde inzet van deurwaarders gaat het CvZ twee keer per jaar toetsen of er bij wanbetalers rechtstreeks beslag kan worden gelegd op het inkomen. De minister wil in ieder geval de harde kern van de betalers aanpakken. Over de werkwijze stuurt ze binnenkort een brief naar de Tweede Kamer.
feb 11 2014
Onbekendheid over incassoregels
Volgens de Consumentenbond zijn veel mensen slecht of niet op de hoogte van de wettelijke regels inzake incasso’s. Dit bleek uit een enquête. Zo’n 67 procent van de ondervraagden wist niet dat bij incasso’s voor een gering bedrag (tot 250 euro) de incassokosten maximaal 40 euro mogen bedragen. Ruim 50 procent is er niet van op de hoogte dat bedrijven pas kosten in rekening mogen brengen nadat een aanmaning is toegezonden met een betaaltermijn van 14 dagen.
Het probleem van onbekendheid met invorderingskosten doet zich overigens niet of nauwelijks voor bij het invorderen van belastingschulden aangezien hierbij wordt gewerkt met de kosten zoals vastgelegd in de Kostenwet.
Sinds 01 februari moeten Nederlanders die voor niet betaalde boetes naar de rechter moeten, de nota van hun advocaat zelf betalen. Hierdoor is het mogelijk dat gedaagden zonder juridische bijstand naar de rechtbank gaan en een goede verdediging daarbij missen.
feb 08 2014
Ook gemeenten hebben forse schulden
De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft uit een vergelijking van de gemeentelijke jaarcijfers vastgesteld dat maar 48 gemeenten in ons land schuldenvrij zijn. De gemeente Hengelo heeft de dubieuze eer de lijst van de gemeenten met de grootste schuld aan te voeren, per inwoners heeft deze gemeente een schuld van 8.571 euro. Een “goede tweede” is Spijkenisse met een schuld van 6.329 euro per inwoner. Dat het ook helemaal anders kan bewijst de gemeente Giessenlanden. Daar heeft men per inwoner een bedrag van 5.423 euro als reserve.
De hoogte van de inkomsten bepaalt in grote lijnen hoeveel schulden een gemeente kan dragen. Hoe hoger de inkomsten, des te meer schulden kan een gemeente aangaan. In het algemeen kan worden gezegd dat er bij een gemeente sprake is van een hoge schuld indien de netto schuldquote uitkomt boven de 130 procent.
Zo’n 25 gemeente bevonden zich eind 2012 in die gevarenzone.
feb 08 2014
Aanmaning via facebook
De Belastingdienst bij onze zuiderburen probeert wanbetalers via sms, mail maar nu ook via sociale media zoals facebook te bereiken en te bewegen alsnog hun belastingschulden te gaan betalen. Telefonisch invorderen was al een succes, dat leverde in anderhalve maand tijd een bedrag van 11,3 miljoen euro aan achterstallige btw-inkomsten op. Tijdens het telefoongesprek werd erop gewezen dat bij het uitblijven van de betaling er een deurwaarder een bezoek zou komen en dat hieraan extra en hoge kosten verbonden waren. Voor veel mensen voldoende aanleiding om te gaan betalen, schuldenaren die niet telefonisch bereikbaar zijn probeert men dus nu o.a. via facebook te benaderen.
feb 08 2014
Digitale Aanlevering van Geldvorderingen (DAG)
Sinds 27 januari jl. is het voor gerechtsdeurwaarders mogelijk dagvaardingen als PDF-bestand digitaal bij rechtbanken in te dienen. Met DAG geeft de Rechtspraak uitvoering aan de Wet elektronische indiening dagvaarding die op 01 juli 2012 in werking is getreden. Bij alle gerechtshoven kan gebruik worden gemaakt van deze digitale werkwijze, het gaat daarbij om dagvaardingen inzake eenvoudige geldvorderingen.Het staat deurwaarders overigens vrij om wel of geen gebruik te maken van DAG.
feb 08 2014
Overleden
Op de leeftijd van slechts 59 jaar is afgelopen donderdag 30 januari dhr. J.A.A. (Hans) Herings overleden. Dhr. Herings was vice-voorzitter van de Vereniging van Hogere ambtenaren bij het Ministerie van Financiën (VMHF) en had tevens regelmatig contacten met belastingdeurwaarders van de Belastingdienst over de werkomstandigheden en arbeidsvoorwaarden.De uitvaart van dhr. Herings heeft op donderdag 6 februari in Molenhoek plaatsgevonden.