Matige betaalmoraal van de overheid

meldpunt_betaalmoraalDe Nationale ombudsman start een onderzoek naar de betaalmoraal van de overheid. Gedupeerde mkb-ers kunnen met hun klachten terecht bij een speciaal meldpunt. De kleine ondernemers willen hun relatie met b.v. een gemeente niet op het spel zetten door rechtstreeks te gaan klagen over het uitblijven van een betaling. Overheden moeten volgens de wet binnen dertig dagen na ontvangst van een factuur betalen, in de praktijk blijkt hier weinig van terecht te komen.

 

Volgens de dit jaar in werking getreden Wet Incasso Kosten kan een benadeelde ondernemer ook overheden die te laat betalen incassokosten in rekening brengen. Omdat zelfstandigen bang zijn hun relatie met de opdrachtgever te verstoren, komt dit er in de praktijk bijna nooit van.

Ze kunnen zich vanaf nu dus met een klacht melden bij de Nationale ombudsman

Wanbetaling alimentatie neemt toe

LBIOBij monde van directeur Leo de Bakker van het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) is bevestigd dat de laatste jaren de kinderalimentatie steeds vaker niet of te weinig wordt betaald. In 2007 werd het LBIO 7700 keer ingeschakeld om de nog niet betaalde kinderalimentatie alsnog te innen, in 2012 werd hiervoor 11.000 keer een beroep gedaan op deze organisatie en dit zal in 2013 waarschijnlijk zijn opgelopen naar een aantal van zo’n 13.000. Ook is er een toename van niet betaalde partneralimentatie, dit heeft alles te maken heeft met de economische crisis waardoor de alimentatieverplichtingen soms niet meer kunnen worden opgebracht.

 

In eerste instantie probeert het LBIO via een bemiddeling alsnog de betaling tot stand te laten komen, in 30 procent van deze gevallen blijkt het echter noodzakelijk om een deurwaarder in te schakelen.

Over de werkwijze van het LBIO is op 09 oktober jl. door dhr. L. de Bakker een presentatie gegeven tijdens de DCN studie- en actualiteitendag 2013.

Workshop voor mensen met schulden

utrechtDe gemeente Utrecht is in 2012 van start gegaan om mensen met grote schulden te leren hoe ze met geld moeten omgaan. En die nieuwe aanpak heeft bij driekwart van de schuldregelingen succes.

Utrecht laat mensen met schulden die zich melden binnen 20 dagen meedoen aan een workshop waarin ze naast het leren hoe om te gaan met geld  ook inzicht krijgen in het voeren van een financiële administratie. Verder ligt er binnen 8 weken een individueel schuldhulpplan gereed. Indien nodig kan de schuldenaar ondersteuning ontvangen van een vrijwilliger of sociaal werker.

 

De reden dat het in het verleden mis bleef gaan, was omdat schuldenaren hun financieel gedrag niet veranderden. Dit bleek kort geleden ook in Rotterdam, daar betaalde de gemeente voor een groep mensen met grote schulden de zorgpremie. Binnen de kortste keren hadden deze mensen weer een schuld opgebouwd bij hun zorgverzekeraar.

Met een betere begeleiding wil Utrecht dergelijk gedrag dus voorkomen

Deurwaarder veroordeeld tot betalen schade

vrouwe_justitiaEen opmerkelijke uitspraak van de Rechtbank Rotterdam. Deze oordeelde op 6 november jl. dat Groenewegen en Partners Gerechtsdeurwaarders BV in Rotterdam in een zaak “uitgesproken traag” had gehandeld. Volgens de rechtbank zou  een tijdige incasso geleid hebben tot een betaling aan de opdrachtgever van ruim veertig duizend euro. Het deurwaarderskantoor is in de gelegenheid gesteld het tegenbewijs voor de stelling te leveren.

Zie C/10/423615 / HA ZA 13-457

SVB wil geld terug

logo_SVBDe Sociale Verzekeringsbank (SVB) wil een bedrag van 120.000 euro terugvorderen dat onterecht zou zijn uitbetaald aan een vrouw die 10 jaar dood in haar woning heeft gelegen. Het feit dat het overlijden van de vrouw niet was opgemerkt door familie en buren, leverde veel reacties op. De SVB wil de AOW uitkering trachten terug te vorderen. In hoeverre dat gaat lukken moet worden afgewacht aangezien de huur en energiekosten gewoon van de bankrekening van de vrouw werden afgeschreven. Dat er echter een positief saldo op de bankrekening zal staan, is wel te verwachten.

Of andere instanties of nabestaanden hier ook aanspraak op gaan maken, is nog niet bekend.

USB-stick studiedag 2013 in afrondingsfase

sleutelstickDe bezoekers van de DCN studie- en actualiteitendag 2013 hebben dit jaar geen syllabus ontvangen.

Geheel in de DCN stijl van “vernieuwend in kennisoverdracht”  is toegezegd dat de bijdragen van de sprekers op een USB-stick zouden worden verwerkt en toegezonden aan de bezoekers.

Het verkrijgen en verwerken  van de bijdragen heeft een iets langere tijd gekost dan vooraf was verwacht, de USB-stick zal echter begin december aan alle bezoekers worden toegezonden   

Rotterdam koopt schulden uitkeringsgerechtigden af

RotterdamNaar nu is gebleken, heeft de gemeente Rotterdam eind 2011 een miljoenenschuld van uitkeringsgerechtigden afgekocht bij zorgverzekeraar het Zilveren Kruis. Met deze handeling moest worden  voorkomen dat  duizenden uitkeringsgerechtigden als wanbetaler zouden worden geregistreerd en aangemeld bij het CvZ, het College voor Zorgverzekeringen. Het blijkt een tijdelijke oplossing te zijn geweest, inmiddels zijn er al weer 7000 uitkeringsgerechtigden met een grote betalingsachterstand inzake hun zorgpremie.

 

Rotterdam betaalde als een vorm van afkoop een bedrag van bijna 1 miljoen euro. De restschuld is inmiddels afgeboekt door de zorgverzekering, maar is in de praktijk via een opslag min of meer wel in rekening gebracht bij andere, gewoon netjes betalende, verzekerden.

Naar de mening van de DCN heeft de gemeente Rotterdam  nagelaten de betrokkenen te verplichten zich te laten begeleiden door de schuldhulpverlening. Misschien dat dit tot een beter omgaan met de financiële middelen had geleid.

Nu kan en moet welllicht de betaling aan de zorgverzekeraar worden gezien als het bevoordelen van een groep mensen met schulden. En dat is geen taak van een gemeente.

Verder is het opvallend te noemen dat  de gemeenteraad niet was ingelicht en daarmee wordt de gevoeligheid van dit handelen toch wel aangetoond.  

Nieuw incassocentrum

weekersStaatssecretaris Weekers heeft op 18 november jl. een nieuw Landelijk Incassocentrum van de Belastingdienst in Amsterdam geopend. Door het openen van dit centrum moet de pakkans van notoire wanbetalers worden vergroot. Volgens de staatssecretaris kan er beter worden gecontroleerd op b.v. het verkrijgen van een erfenis, het ontvangen van een salaris en de aankoop van een auto. Dit laatste kan doordat de Belastingdienst gegevens van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) ontvangt.

De winnaars van b.v. een prijs in de Postcodeloterij moeten ook alert zijn in het geval ze niets iets verschuldigd zijn aan de Belastingdienst. Volgens de staatssecretaris weet hij ze dan ook te vinden.

De telefonische incasso van de Belastingdienst blijkt een succes te zijn. Mensen (zijnde niet notoire wanbetalers) met een geringe belastingschuld worden eerst gebeld door een medewerker van het incassocentrum alvorens een dwangbevel wordt toegezonden of een deurwaarder op bezoek komt.

Deze aanpak werkt, in bijna 75 procent van de gevallen waarin contact kan worden gelegd, leidt dit tot een betaling/betalingsregeling.

Het aantal werknemers bij het landelijke incassocentrum zal van 200 toenemen tot  450 personen. Naar verwachting zal het aantal contacten per jaar oplopen naar 450.000 debiteuren.  

Wijziging politie-assistentie nog onduidelijk

Deurwaarder_autoOf het voornemen van het Ministerie van Veiligheid en Justitie om in sommige situaties BOA’s in plaats van politie te laten assisteren bij de uitvoering van bepaalde deurwaarderswerkzaamheden doorgang zal vinden, is nog steeds niet duidelijk.

In een brief aan zowel de Tweede als Eerste Kamer heeft de DCN er op aangedrongen af te zien van dit idee. DCN wordt in deze gedachte gesteund door de KBvG welke bij monde van voorzitter J. Wisseborn ook duidelijk heeft aangegeven niets te zien in deze wijziging.

 

Een telefoonrondje langs een aantal politie-eenheden leverde als resultaat op dat men daar in het geheel niet op de hoogte was van mogelijke wijzigingen.

Belasting- en gerechtsdeurwaarders doen alleen een beroep op assistentie van de politie in gevallen waar dit dringend noodzakelijk is, zoals b.v. bij te verwachten agressie tijdens het in beslag nemen en laten afvoeren van een auto (zie foto)

En in alle gevallen waar er door deurwaarders een beroep wordt gedaan op de politie, moet deze assistentie er gewoon komen. Zo is de mening van de DCN.

Economie groeit, werkloosheid ook

Hoge_SchoolHet Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft bekend gemaakt dat de Nederlandse economie in het derde kwartaal van 2013 is gegroeid met 0,1 procent. Daarmee zou Nederland uit de recessie zijn. Deze minimale groei staat in schril contrast tot de enorme groei van de werkloosheid. Deze is de afgelopen periode toegenomen met 46.000 mensen.

Tijdens een bijeenkomst georganiseerd door de Hoge School Utrecht over schulden en incassovraagstukken, waarbij ook een afvaardiging van het DCN-bestuur aanwezig was, werd informeel de vrees uitgesproken dat aan het einde van dit jaar er 340.000 mensen zullen zijn die de zorgpremie niet (kunnen) betalen.

 

Eind september bedroeg dat aantal 320.000, een toename dus met 20.000

Nog steeds blijkt in de praktijk van met name (belasting)deurwaarders en schuldhulpverleners dat het aantal mensen met financiële problemen onveranderd groot is en dat ook hier eerder een toename dan een afname te verwachten is.