Geen extra aanmaning incassokosten

RechtspraakVoor het kunnen innen van incassokosten, hoeft de schuldeiser na de bekende “veertiendagenbrief” geen extra aanmaning te versturen. Dit volgt uit een arrest van de Hoge Raad in juni 2014. Eind vorig jaar adviseerde een landelijk overleg van rechters nog om deze aanmaning wel verplicht te stellen.

 Twee weken

Veel mensen kennen de aanmaning die op de deurmat kan vallen: “Als u over veertien dagen niet betaalt, brengen wij u ook de incassokosten in rekening“. Het gaat om rekeningen waarvoor de afgesproken termijn is vervallen. De schuldeiser, bijvoorbeeld de verhuurder of  het telecombedrijf, maakt vanaf dat moment kosten voor de incasso. Is het voldoende om twee weken vooraf een aanmaning te sturen voor het in rekening kunnen brengen van deze kosten? Nee, stelde een landelijk overleg van rechters eind vorig jaar in een adviesrapport:  de consument of huurder heeft recht op een extra aanmaning. Die zou nog verstuurd moeten worden na de zogeheten veertiendagenbrief.

Niet verplicht

In een recent arrest heeft de Hoge Raad geoordeeld dat deze extra aanmaning niet verplicht is. De schuldeiser hoeft niet “nog nadere incassohandelingen te verrichten” schrijft het hoogste rechtscollege letterlijk. Het landelijk overleg van rechters voert naar aanleiding van dit arrest een aanpassing door in de tekst van het adviesrapport.

Belastingdienst slaat slag

sms-parkingHet gerechtshof in ’s-Hertogenbosch heeft op 19 augustus in hoger beroep bepaald dat de gegevens van klanten van het bedrijf SMS-parking toch moeten worden overgedragen aan de Belastingdienst. Klanten van SMS-parking betalen de parkeerkosten via hun gsm.  De Belastingdienst wil de klantgegevens hebben om fraude door o.a. leaserijders te kunnen ontdekken. SMS-parking wilde de gegevens in verband met de privacy van haar klanten niet afgeven, de rechtbank in ’s-Hertogenbosch stelde SMS in eerste instantie in  het gelijk. Het hof bepaalde nu anders. Volgens het hof waarborgt de Belastingdienst de privacy voldoende door de gegevens meteen te vernietigen als er geen sprake blijkt te zijn van fraude. Yellowbrick, concurrent van SMS-parking, had de gegevens van haar klanten eerder al wel overgedragen aan de Belastingdienst. SMS-parking gaf aan de uitspraak van het gerechtshof te respecteren en gaat de klantgegevens nu ook beschikbaar stellen aan de fiscus.  

Waarschuwing: weer phishing-mail Belastingdienst

belastingdienst_logoOpnieuw blijken fraudeurs hun best te doen om argeloze burgers geld uit de zakken te kloppen via een dreigmail.

De tekst van het nu verzonden valse bericht is als volgt:

Onderwerp: LAATSTE HERINNERING AANMANING
Factuurnummer: 24193682

 

Geachte klant,

Ondanks meerdere sommaties inzake De Belastingdienst hebben wij van u nog geen betaling ontvangen.

Wij sommeren u voor de laatste maal om de vordering ad. EUR 52,50 direct aan ons te voldoen.

U kunt het bedrag betalen met 3v. Wij hebben u hierover al een brief gestuurd.

Om hogere boetes te vermijden, wordt u verzocht de belastingschuld zo spoedig mogelijk te betalen.

Mochten wij geen betaling ontvangen zullen wij direct overgaan tot dagvaarden.

De bijkomende kosten (welke kunnen oplopen tot minimaal EUR 450,00) zullen eveneens bij u in rekening  worden gebracht.

U kunt direct betalen met de 3v online krediet op onze website om de betaling te voldoen.

U dient hieronder te klikken op “3v krediet kopen”

 

3v krediet kopen

Let op: nadat uw 3v (prepaid credit) heeft gekocht dient u hieronder te klikken op “Activeren”  om uw 19 cijferige code te activeren, met uw factuurnummer (staat bovenaan) om de betaling af te ronden.

Wij vragen u zo spoedig mogelijk dit te doen.

 

Activeren

Let op: als wij uw betaling niet voor 20-08-2014 ontvangen, loopt u het risico op een gerechtelijke procedure.

Natuurlijk hopen wij dat u het zo ver niet laat komen tot deurwaarder.

U kunt niet reageren op deze email.

 

Hoogachtend

 

Intrum Justitia

 

Alle ontvangers van dit bericht wordt dringend verzocht op geen enkele wijze hier verder in te gaan maar dit meteen te verwijderen!

Dossier snel gesloten

portemonneeDe IJmuider courant maakt melding van een opvallende incassozaak. Een inwoners uit Castricum, ene heer  T.J. Jaspers, zou een dezer dagen een deurwaarder op bezoek kunnen krijgen in verband met een schuld van € 0,04. Het bericht werd door de zoon van “de schuldenaar” op Facebook  gezet en dit leverde uiteraard diverse grappige reacties op. Het betreffende deurwaarderskantoor Bazuin&Partners gaf aan het ook een rare brief te vinden. Deze was echter door een robot aangemaakt en die kijkt niet zo nauw, zo werd gesteld. De openstaande vier eurocenten betrof een renteverschil, het dossier is inmiddels snel gesloten.

Invorderingsklus voor gemeenten

incassoUit de Divosa-monitor (Directeuren van Overheidsorganen voor sociale arbeid) over 2013 blijkt, dat steeds minder gemeenten er in slagen om bijstandsgeld terug te vorderen. Eind 2013 hadden gemeenten voor ruim 1,4 miljard euro aan vorderingen open staan. Met een gemiddeld bedrag van 3.350 euro stonden er 428.260 vorderingen open waarbij het in vier van de tien gevallen gaat om geconstateerde fraude, opgelegde boetes en het niet nakomen van de inlichtingenplicht. Bij ruim 60 procent gaat het om zogeheten niet-verwijtbare vorderingen, zoals met name geldleningen. Volgens de gemeentelijke sociale diensten kunnen de vorderingen steeds moeilijker worden geïncasseerd aangezien er onder deze schuldenaren mensen zijn met hoge schulden en weinig of geen afbetalingscapaciteit.

Deurwaarder in beeld bij inning Franse verkeersboetes

ParkeerboetesOp basis van cijfers van de Franse overheid hebben Nederlandse vakantieganger tot en met de maand juli al 61.000 verkeersboetes bij elkaar gereden. Het merendeel gaat om boetes met bedragen van enkele tientjes, toch maken de Fransen hier werk van. Een aantal Europese landen wisselt inmiddels niet allen maar kentekengegevens met elkaar uit, ze helpen wederzijds ook met het innen van de boetes. De boete moet dan wel definitief zijn, er mag b.v. geen bezwaarprocedure meer lopen.

De buitenlandse instantie zal wel eerst zelf moeten trachten het bedrag te innen. Lukt dit niet, komt het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) in beeld. Naast het in rekening brengen van administratiekosten kan het CJIB een deurwaarder inschakelen voor de verdere afhandeling.

 

Vakantiegangers die boetes niet betalen, kunnen bij een volgend bezoek aan dat land ook worden geconfronteerd met andere maatregelen zoals het in beslag nemen van het rijbewijs.

Buitenlandse automobilisten die Amsterdam bezoeken, maken zich niet zo druk over parkeerboetes.

Van de in 2013 opgelegde naheffingsaanslagen was op 01 juli 2014 slechts 12 procent betaald.

De hoofdstad is inmiddels een proef begonnen met een buitenlands incassobureau en hoopt zo de openstaande boetes in elf Europese landen sneller te kunnen incasseren.

Wethouder Eindhoven: bewindvoerders zijn ondermaats

schuldhulp (2)Wethouder Lenie Scholten van Eindhoven heeft bedenkingen over de kwaliteit van bewindvoerders die door de rechter worden aangewezen om schuldenaren te begeleiden. Ze wil met haar uitspraken overigens niet alle bewindvoerders over een kam scheren, maar constateert dat b.v. door het overschrijden van termijnen mensen met schulden regelingen mis lopen en dat daardoor de financiële problemen nog groter worden.

Bewindvoerders worden door de rechter aangesteld en vervolgens door de gemeente betaald. Daar kunnen voor een middelgrote tot grote gemeente grote bedragen mee gemoeid zijn.

 

Volgens de genoemde wethouder wordt het de hoogste tijd dat er met de rechtbank afspraken worden gemaakt over de kwaliteit van de bewindvoering. Dit is zowel in het belang van de klant als van de gemeente.

De rechtbanken in Gelderland, Oost-Brabant en Limburg hebben inmiddels de stichting Bronn uit Gennip als bewindvoerder opzij geschoven. Bronn beheerde in opdracht van de rechtbanken van ruim 670 mensen de financiën, maar zou daar onzorgvuldig mee zijn geweest.

De Branchevereniging voor Professionele Bewindvoerders en Inkomensbeheerders (BPBI) heeft zes PE-punten toegekend aan de DCN studie- en actualiteitendag 2014. Gelet op het programma is deze dag zeker ook een aanrader voor bewindvoerders om hun kennisniveau op peil te houden.

Contante betalingen houden controle op uitgaven

geld 1Uit een onderzoek van de Nederlandse Bank blijkt dat ouderen, lager opgeleiden en mensen die moeite hebben om financieel rond te komen, 

het liefst contant betalen om zo hun uitgaven onder controle te houden. Schuldhulpverleners en (belasting)deurwaarders zullen onderschrijven dat met name bij de laatst genoemde categorie problemen voorkomen kunnen worden of minimaal verminderd in het geval er meer contant zou worden betaald. Een en ander staat echter haaks op het overheidsbeleid waarin contante betalingen juist worden ontmoedigd.

Daar waar de bodem van de portemonnee letterlijk zichtbaar wordt en er geen geld meer kan worden uitgegeven, is dat duidelijker dan in die gevallen waar via pinbetalingen het “rood staan” bij een bank het resultaat is.

 

Sinds het uitbreken van de financiële crisis, zijn steeds meer huishoudens (met name de financieel zwakkeren) in de problemen gekomen. Budgetcontrole is dan ook noodzakelijk, vooral bij diegenen die moeite hebben om rond te komen.

Een nieuwe sinds kort geïntroduceerde betaalmogelijkheid is het contactloos betalen. De betaling vindt plaats door de pinpas of mobiele telefoon tegen een betaalautomaat te houden. Het is vooral bedoeld voor kleine uitgaven (tot € 25,– per keer)

In zijn column op de site van Wijzer in Geldzaken besteedt Olaf Simonse hier aandacht aan en zet kanttekeningen bij deze nieuwe betaalmogelijkheid. Contactloos betalen, ook al gaat het (nu nog) over kleine bedragen, vergroot naar de mening van DCN tot het doen van impulsaankopen. En dat is voor mensen met een toch al beperkt budget geen goede zaak.

Wijziging postadres DCN

Voor de jaarlijkse DCN studie- en actualiteitendag was al aangegeven bij inschrijving gebruik te maken van het antwoordnummer, vanaf heden wordt verzocht alle aan de DCN gerichte post niet meer naar Postbus 2285, 7801 CG Emmen te sturen, maar naar Antwoordnummer 461, 3860 VB Nijkerk. Personen en organisaties kunnen op deze  manier klantvriendelijk en kostenvrij stukken toezenden, de portokosten komen nl. voor rekening van de DCN. Het postbusnummer blijft overigens nog minimaal een jaar gehandhaafd, maar komt in de loop van 2015 te vervallen.

Inschrijvingen voor de studiedag kunnen naast verzending naar het antwoordnummer ook naar studiedag@deurwaarderscollectiefnederland.nl worden toegezonden. Algemene e-mailberichten gaan bij voorkeur naar dcn.bericht@kpnplanet.nl

Het directe telefoonnummer van de DCN (ook in vakantietijd) is 06 52 53 55 94.

Invoer IBAN loopt achter

IBANNa een uitstel van zes maanden inzake de invoering van het IBAN-nummer, blijkt dat duizenden bedrijven nog steeds niet klaar zijn met de administratieve aanpassingen om te kunnen werken met dit nieuwe banknummer. Per 1 augustus 2014 moet iedereen zij overgestapt naar het achttien tekens lange Europese IBAN- rekeningnummer. Van de bedrijven die nu nog niet klaar zijn, gaat het volgens  De Nederlandse Bank (DNB) in 85 procent van de gevallen om kleine organisaties. Automatische incasso’s en acceptgiro’s zonder IBAN-nummer worden na 1 augustus 2014 niet meer verwerkt. Bedrijven die het IBAN-nummer nog niet hebben verwerkt kunnen daardoor in (grote) problemen komen met het betalingsverkeer.