Amsterdam slordig met vaststellen WOZ-waarden

Logo_AmsterdamDoordat de gemeente Amsterdam met een zeer vervuilde database werkt, krijgen vastgoedeigenaren foutieve WOZ-beschikkingen toegezonden. De mede op grond van deze beschikkingen vastgestelde aanslagen gemeentelijke belastingen wijken af,  in sommige gevallen wordt er te veel in rekening gebracht, in  andere gevallen weer te weinig. De gemeentelijke belastingdienst, waar de problemen liggen, werkt met een verouderd 18 jaar oud computersysteem. Verder wordt een deel van de data nog handmatig ingevoerd, een werkwijze welke ook fouten in de hand werkt. De Waarderingskamer, die toeziet op de verzending van correcte WOZ-beschikkingen, dreigt nu dat indien de problemen volgend jaar niet zijn opgelost, er geen nieuwe beschikkingen meer mogen worden verzonden. Dit zou een voor Amsterdam een groot financieel probleem kunnen worden aangezien er op grond van de WOZ jaarlijks voor een bedrag van 160 miljoen euro aan aanslagen Onroerende Zaakbelasting (OZB) in rekening wordt gebracht.

Schuldhulp voor agenten

CAIHG31MUit een recente analyse is gebleken dat ongeveer 600 agenten kampen met problematische schulden. Door betalingsachterstanden is er beslag gelegd op het inkomen waardoor er naar de mening van minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) een onwenselijke situatie ontstaat. De betrokken agenten zouden zo n.l. in een  positie verkeren waardoor ze gevoelig kunnen worden voor omkoping. Als oplossing voor het probleem worden agenten die te veel rood staan nu doorverwezen naar de schuldhulpverlening. Verder wordt er door middel van dit  hulpprogramma getracht schulden bij agenten te voorkomen.

Deurwaarder met de dood bedreigd

BoeienHet komt wel vaker voor dat een schuldenaar een deurwaarder (soms met de dood) bedreigt, donderdag 21 augustus jl. leek het erop alsof iemand de daad bij het woord wilde voegen. Op het station van Arnhem werd n.l. een man aangehouden die twee messen op zak had en  vermoedelijk onderweg was naar een deurwaarderskantoor. De man had telefonisch de deurwaarder met de dood bedreigd vanwege het feit dat er beslag was gelegd op zijn tegoeden.De betrokken deurwaarder nam vervolgens contact op met de politie en deze wachtte de man op. Hij zit voorlopig nog vast, zijn wapens zijn in beslag genomen.

Samenleving voor 30 miljard de klos

FraudehelpdeskVolgens berekeningen van onderzoeksbureau Schalke en Partners, is de Nederlandse samenleving jaarlijks zo’n 30 miljard kwijt aan diverse vormen van oplichting. Dit loopt van verzekeringsfraude tot en met zwendel met uitkeringen. De overheid zou het grootste slachtoffer zijn, ruim de helft van de 30 miljard zou voor rekening komen van de overheid. Het bedrijfsleven is voor 43 procent de klos, particulieren voor 2 procent. De pakkans mag met zo’n 5 procent voor de fraudeurs als zeer gering worden genoemd. Volgens verzekeraars zouden ook volop onterechte meldingen van schade worden gedaan welke verhaald kunnen worden op de inboedelverzekering. Deze vorm van fraude begint een ware volkssport te worden, zo wordt gesteld. Vanuit de Fraudehelpdesk is er een presentatie tijdens de jaarlijkse DCN studie- en actualiteitendag, dit jaar op woensdag 08 oktober in Nijkerk.

Geen extra aanmaning incassokosten

RechtspraakVoor het kunnen innen van incassokosten, hoeft de schuldeiser na de bekende “veertiendagenbrief” geen extra aanmaning te versturen. Dit volgt uit een arrest van de Hoge Raad in juni 2014. Eind vorig jaar adviseerde een landelijk overleg van rechters nog om deze aanmaning wel verplicht te stellen.

 Twee weken

Veel mensen kennen de aanmaning die op de deurmat kan vallen: “Als u over veertien dagen niet betaalt, brengen wij u ook de incassokosten in rekening“. Het gaat om rekeningen waarvoor de afgesproken termijn is vervallen. De schuldeiser, bijvoorbeeld de verhuurder of  het telecombedrijf, maakt vanaf dat moment kosten voor de incasso. Is het voldoende om twee weken vooraf een aanmaning te sturen voor het in rekening kunnen brengen van deze kosten? Nee, stelde een landelijk overleg van rechters eind vorig jaar in een adviesrapport:  de consument of huurder heeft recht op een extra aanmaning. Die zou nog verstuurd moeten worden na de zogeheten veertiendagenbrief.

Niet verplicht

In een recent arrest heeft de Hoge Raad geoordeeld dat deze extra aanmaning niet verplicht is. De schuldeiser hoeft niet “nog nadere incassohandelingen te verrichten” schrijft het hoogste rechtscollege letterlijk. Het landelijk overleg van rechters voert naar aanleiding van dit arrest een aanpassing door in de tekst van het adviesrapport.

Belastingdienst slaat slag

sms-parkingHet gerechtshof in ’s-Hertogenbosch heeft op 19 augustus in hoger beroep bepaald dat de gegevens van klanten van het bedrijf SMS-parking toch moeten worden overgedragen aan de Belastingdienst. Klanten van SMS-parking betalen de parkeerkosten via hun gsm.  De Belastingdienst wil de klantgegevens hebben om fraude door o.a. leaserijders te kunnen ontdekken. SMS-parking wilde de gegevens in verband met de privacy van haar klanten niet afgeven, de rechtbank in ’s-Hertogenbosch stelde SMS in eerste instantie in  het gelijk. Het hof bepaalde nu anders. Volgens het hof waarborgt de Belastingdienst de privacy voldoende door de gegevens meteen te vernietigen als er geen sprake blijkt te zijn van fraude. Yellowbrick, concurrent van SMS-parking, had de gegevens van haar klanten eerder al wel overgedragen aan de Belastingdienst. SMS-parking gaf aan de uitspraak van het gerechtshof te respecteren en gaat de klantgegevens nu ook beschikbaar stellen aan de fiscus.  

Waarschuwing: weer phishing-mail Belastingdienst

belastingdienst_logoOpnieuw blijken fraudeurs hun best te doen om argeloze burgers geld uit de zakken te kloppen via een dreigmail.

De tekst van het nu verzonden valse bericht is als volgt:

Onderwerp: LAATSTE HERINNERING AANMANING
Factuurnummer: 24193682

 

Geachte klant,

Ondanks meerdere sommaties inzake De Belastingdienst hebben wij van u nog geen betaling ontvangen.

Wij sommeren u voor de laatste maal om de vordering ad. EUR 52,50 direct aan ons te voldoen.

U kunt het bedrag betalen met 3v. Wij hebben u hierover al een brief gestuurd.

Om hogere boetes te vermijden, wordt u verzocht de belastingschuld zo spoedig mogelijk te betalen.

Mochten wij geen betaling ontvangen zullen wij direct overgaan tot dagvaarden.

De bijkomende kosten (welke kunnen oplopen tot minimaal EUR 450,00) zullen eveneens bij u in rekening  worden gebracht.

U kunt direct betalen met de 3v online krediet op onze website om de betaling te voldoen.

U dient hieronder te klikken op “3v krediet kopen”

 

3v krediet kopen

Let op: nadat uw 3v (prepaid credit) heeft gekocht dient u hieronder te klikken op “Activeren”  om uw 19 cijferige code te activeren, met uw factuurnummer (staat bovenaan) om de betaling af te ronden.

Wij vragen u zo spoedig mogelijk dit te doen.

 

Activeren

Let op: als wij uw betaling niet voor 20-08-2014 ontvangen, loopt u het risico op een gerechtelijke procedure.

Natuurlijk hopen wij dat u het zo ver niet laat komen tot deurwaarder.

U kunt niet reageren op deze email.

 

Hoogachtend

 

Intrum Justitia

 

Alle ontvangers van dit bericht wordt dringend verzocht op geen enkele wijze hier verder in te gaan maar dit meteen te verwijderen!

Dossier snel gesloten

portemonneeDe IJmuider courant maakt melding van een opvallende incassozaak. Een inwoners uit Castricum, ene heer  T.J. Jaspers, zou een dezer dagen een deurwaarder op bezoek kunnen krijgen in verband met een schuld van € 0,04. Het bericht werd door de zoon van “de schuldenaar” op Facebook  gezet en dit leverde uiteraard diverse grappige reacties op. Het betreffende deurwaarderskantoor Bazuin&Partners gaf aan het ook een rare brief te vinden. Deze was echter door een robot aangemaakt en die kijkt niet zo nauw, zo werd gesteld. De openstaande vier eurocenten betrof een renteverschil, het dossier is inmiddels snel gesloten.

Invorderingsklus voor gemeenten

incassoUit de Divosa-monitor (Directeuren van Overheidsorganen voor sociale arbeid) over 2013 blijkt, dat steeds minder gemeenten er in slagen om bijstandsgeld terug te vorderen. Eind 2013 hadden gemeenten voor ruim 1,4 miljard euro aan vorderingen open staan. Met een gemiddeld bedrag van 3.350 euro stonden er 428.260 vorderingen open waarbij het in vier van de tien gevallen gaat om geconstateerde fraude, opgelegde boetes en het niet nakomen van de inlichtingenplicht. Bij ruim 60 procent gaat het om zogeheten niet-verwijtbare vorderingen, zoals met name geldleningen. Volgens de gemeentelijke sociale diensten kunnen de vorderingen steeds moeilijker worden geïncasseerd aangezien er onder deze schuldenaren mensen zijn met hoge schulden en weinig of geen afbetalingscapaciteit.

Deurwaarder in beeld bij inning Franse verkeersboetes

ParkeerboetesOp basis van cijfers van de Franse overheid hebben Nederlandse vakantieganger tot en met de maand juli al 61.000 verkeersboetes bij elkaar gereden. Het merendeel gaat om boetes met bedragen van enkele tientjes, toch maken de Fransen hier werk van. Een aantal Europese landen wisselt inmiddels niet allen maar kentekengegevens met elkaar uit, ze helpen wederzijds ook met het innen van de boetes. De boete moet dan wel definitief zijn, er mag b.v. geen bezwaarprocedure meer lopen.

De buitenlandse instantie zal wel eerst zelf moeten trachten het bedrag te innen. Lukt dit niet, komt het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) in beeld. Naast het in rekening brengen van administratiekosten kan het CJIB een deurwaarder inschakelen voor de verdere afhandeling.

 

Vakantiegangers die boetes niet betalen, kunnen bij een volgend bezoek aan dat land ook worden geconfronteerd met andere maatregelen zoals het in beslag nemen van het rijbewijs.

Buitenlandse automobilisten die Amsterdam bezoeken, maken zich niet zo druk over parkeerboetes.

Van de in 2013 opgelegde naheffingsaanslagen was op 01 juli 2014 slechts 12 procent betaald.

De hoofdstad is inmiddels een proef begonnen met een buitenlands incassobureau en hoopt zo de openstaande boetes in elf Europese landen sneller te kunnen incasseren.