Uit een onderzoek gedaan door het Nibud, blijkt dat een kwart van de mensen in Nederland is geconfronteerd met een forse daling van het inkomen. Bij deze mensen verminderde het inkomen met gemiddeld tussen de 15 en 30 procent. De oorzaak moet worden gezocht in werkloosheid, arbeidsongeschiktheid of een andere baan met een lager salaris. In het gepubliceerd Nibud rapport Hoe huishoudens omgaan met een inkomensdaling kan tot in detail worden gelezen of en hoe Nederlanders rekening houden met de mogelijkheid van verminderde inkomsten en welke consequenties dat met zich meebrengt.
jun 08 2015
Jaarverslag NVVK
Het mag dan met de BV Nederland iets beter gaan, veel mensen zitten of komen nog steeds in financiële problemen. Het gepresenteerde jaarverslag van de NVVK geeft duidelijkheid over de cijfers en de feiten.
mei 31 2015
Late betalingen slecht voor economie
Volgens een onderzoek van incassobureau Intrum Justitia leveren bewust te laat betaalde rekeningen financiële schade op voor het bedrijfsleven en de economie. Soms zijn geschillen over het geleverde product reden om niet over te gaan tot betaling, een inefficiënte administratie is hier vaak ook debet aan. Een kwart van de ondervraagde bedrijven gaf aan nieuw personeel te kunnen aannemen als de betalingstermijnen korter zouden zijn. Ondanks berichten van een zich herstellende economie, neemt het aantal aanvragen voor schuldhulpverlening toe en steeg volgens het CBS het aantal mensen met een bijstandsuitkering in het eerste kwartaal van dit jaar met 9000 naar een totaal van 443.000.
mei 27 2015
Economie herstelt, schulden blijven groeien
Het herstel van de economie gaat aan grote groepen Nederlanders voorbij. Het aantal mensen met schulden neemt n.l. nog steeds verder toe. Zo blijkt uit cijfers van de NVVK. In 2008, aan het begin van de crisis, meldden zich 44.000 mensen bij de schuldhulpverlening, in 2014 waren er dat inmiddels 92.000. De gemiddelde schuld liep op van 33.000 euro in 2008 naar 38.000 euro in 2014. Van de schuldenaren die gebruik maken van de schuldhulpverlening, heeft 87 procent een minimum of maximaal een modaal inkomen.
mei 23 2015
Toon maakt de muziek
Uit een onderzoek van de Universiteit Groningen (RUG) kan worden opgemaakt, dat de wijze waarop schuldenaren worden benaderd, van belang is voor het resultaat. In het voortraject geeft een vriendelijke en gematigde toon een grotere kans op een betaling, pas na het overhandigen van een uitspraak van een rechter zou een meer dringende toon beter zijn. Het is een gegeven dat in situaties waarbij sprake is van “een nieuwe klant” een vriendelijke benadering de voorkeur kan hebben. Een extra herinnering of nog beter een telefonisch contact, kan tot goede resultaten en dus een snelle betaling leiden. In een groot aantal gevallen zijn wanbetalers echter vaste klanten en deze zullen een extra vriendelijk kaartje niet direct zien om nu, in tegenstelling tot voorgaande keren, wel te gaan betalen. Bij voorkeur persoonlijk contact, maatwerk (kijk naar de mogelijkheden, tref een betalingsregeling) en een duidelijke uitleg van de consequenties in het geval er niet wordt betaald zijn al jaren de sleutels welke leiden tot het succesvol afronden van een incassozaak. Verder moet er een duidelijke scheiding worden gemaakt tussen de “niet kunners, maar wel willers” en de wel kunners maar niet willers”. Dat de toon de muziek maakt, is en blijft echter een gegeven.
mei 20 2015
Bezem door Belastingdienst
De belastingdienst gaat flink reorganiseren, het aantal medewerkers zal maar liefst met 5000 worden verminderd. Onder de vertrekkers bevindt zich ook Peter Veld, de huidige directeur-generaal. Nieuwe computersystemen moeten ervoor gaan zorgen dat veel meer werk automatisch kan worden gedaan. De Belastingdienst kan zo op personeelskosten bezuinigen, verder verwacht men door het koppelen van systemen meer fraude te kunnen voorkomen en zo extra geld te kunnen incasseren. In hoeverre de belastingdeurwaarders van de Belastingdienst worden getroffen door deze reorganisatie is op dit moment niet duidelijk. Los van dit bericht is de onvrede al heel groot aangezien de werknemers bij de Rijksoverheid al een aantal jaren geen cao hebben. Deze boodschap zal dan ook zeker niet met gejuich worden ontvangen.
mei 20 2015
Weer waarschuwing van Fraudehelpdesk
Volgens de Fraudehelpdesk wordt het CJIB weer misbruikt door criminelen om mensen een niet verschuldigd bedrag te laten betalen. Voor een zogenaamde verkeersovertreding zou een boete van € 103,50 moeten worden betaald. Het CJIB verstuurt dergelijke informatie nooit via een email. Het is dan ook onverstandig hierop niet in te gaan. In andere gevallen kan bij twijfel kan het best contact worden opgenomen met de betreffende organisatie of met de Fraudehelpdesk www.fraudehelpdesk.nl
mei 18 2015
Asbest? Opgepast!
Het zal niet dagelijks voor komen, toch kan het zijn dat het binnentreden van een opslag- of slooppand waarin (veel) asbest ins verwerkt, door een belasting- of gerechtsdeurwaarder wordt overwogen. De daarbij assisterende agenten zullen dan wel rekening houden met het asbestprotocol en mogelijk daardoor verdere assistentie weigeren. Mocht dus vooraf bekend zijn dat er asbestproblemen kunnen zijn, is het raadzaam om van de voorgenomen binnentreding af te zien. Voor meer informatie kijkt u tevens op de factsheet asbest.
mei 15 2015
Gemeenten helpen mensen met schulden onvoldoende
Uit een onderzoek door de NVVK en de Hogeschool van Utrecht is gebleken dat veel mensen met schulden niet afdoende worden geholpen door hun gemeente. De zware criteria waaraan mensen moeten voldoen, zijn vaak een struikelblok om voor schuldhulpverlening in aanmerking te komen. Zo worden mensen die geen inkomen hebben of ingeschreven staan als zelfstandige bij de Kamer van Koophandel, uitgesloten. Ook mensen die in een niet afgeronde scheiding zitten komen niet voor schuldhulp in aanmerking, het bezit van een eigen woning kan ook een probleem zijn. In een reactie adviseert staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken mensen die niet geholpen worden naar de gemeenteraad te gaan of contact op te nemen met de ombudsman.
mei 11 2015
Vakantiegeld niet uitsluitend voor vakanties
Uit een onderzoek van de Telegraaf (4125 deelnemers) blijkt dat het vakantiegeld voor veel doeleinden wordt gebruikt. Slechts 25 procent geeft aan het daadwerkelijk te gebruiken voor vakanties, 30 procent stalt het geld liever op een spaarrekening. Aflossing van de hypotheek wordt in 6 procent van de uitgebrachte stemmen aangegeven, maar liefst 39 procent geeft aan schulden af te lossen na ontvangst van het vakantiegeld. Veel mensen zullen dit jaar met een kater kennis nemen van het bedrag dat wordt ontvangen. Door fiscale maatregelen valt het vakantiegeld fors lager uit ten opzichte van 2014. Het verschil kan oplopen tot enkele honderden euro’s. Het vakantiegeld is verder ook een populair inkomen om beslag op te leggen. Deurwaarders weten zo ieder jaar door tijdig beslag te leggen, forse bedragen te incasseren.