Belastingdienst snel met dwangbevel

DwangbevelDeels gegrond. Dat is het oordeel van de Nationale ombudsman over een ingediende klacht  naar aanleiding van een door de Belastingdienst toegezonden dwangbevel aan een belastingschuldige. In het hierover uitgebrachte rapport  wordt uiteen gezet hoe het onderzoek is verlopen en wordt de aanbeveling gedaan de dwangbevelkosten terug te draaien. De Belastingdienst is voornemens om vanaf 01 januari 2017 geen contante betalingen meer te accepteren bij openbare executoriale verkopen. Volgens een eerdere publicatie is de ombudsman van mening dat contante betalingen, b.v. voor de aanschaf van een paspoort, wel mogelijk moeten zijn. Naar de mening van de DCN moet in alle gevallen een contante betaling mogelijk blijven aangezien munt- en papiergeld een wettig betaalmiddel is.

Winst gerechtsdeurwaarders verdampt

TarievenUit een onderzoek blijkt dat de tarieven welke door gerechtsdeurwaarders in rekening worden gebracht, lang niet in alle gevallen kostendekkend zijn. Er wordt zelfs soms onder de kostprijs gewerkt, zoals valt op te maken uit het rapport Tarieven Ambtshandeling Gerechtsdeurwaarders.Gebleken is dat vijf van de zes onderzochte producten een te laag tarief kennen, de gedachte dat automatisering de kostprijs van ambtshandelingen van gerechtsdeurwaarders goedkoper zou maken, blijkt in de praktijk dus niet zo te zijn.Bij de inning van belastingen wordt gebruik gemaakt van de tarieven uit de Kostenwet, in hoeverre deze kostendekkend zijn voor de administratieve werkzaamheden en de inzet van belastingdeurwaarders, is niet bekend.

Op de kleintjes letten

OosterzeleBij onze Zuiderburen, althans bij de gemeente Oosterzele, wil men dat iedere nog door haar inwoners verschuldigde euro wordt betaald. Dat stelt althans burgemeester Johan van Durme en daarmee verdedigt hij een incasso van vier euro, welke inmiddels was opgelopen naar een totaal van 424 euro. Een ingeschakelde deurwaarder verschafte zich met behulp van een slotenmaker zelfs toegang tot de woning, een uitzonderlijke maatregel voor zo’n geringe schuld.

Mediator beschermde titel

mediation1Minister Ard van der Steur heeft een concept consultatie dat moet leiden tot een beschermde titel voor gekwalificeerde mediators, voor advies naar diverse partijen gestuurd. Het uiteindelijke doel is een overheidsregister van beëdigd mediators. Om in dit register te kunnen worden opgenomen, moet er wel aan bepaalde kwaliteitseisen worden voldaan. Mediators kunnen vaak op een succesvolle wijze bemiddelen bij geschillen tussen partijen en zo dure en tijdrovende rechtszaken voorkomen.

Afgifte beslagen rekeninghouders ING

INGVoor het afgeven van beslagen kunnen deurwaarders vanaf 01 augustus nog uitsluitend terecht op de kantoren in Amsterdam (Bijlmerplein 888) en Leeuwarden (Tesselschadestraat 1). Nu kan dit ook nog aan de Velperweg in Arnhem, dit gaat dus veranderen. Via een E-beslag kan ook beslag worden gelegd, in alle gevallen wordt bij meerdere gelijktijdig gelegde beslagen het op prijsgesteld wanneer er vooraf wordt gesorteerd op Zakelijk en Particulier en de hoogte van de vordering.

Meer duidelijkheid over minder deurwaarders

DuidelijkheidOver het centraal invorderen van meerdere schulden door één deurwaarder, is inmiddels meer duidelijkheid gekomen. Het kabinet heeft het CJIB de opdracht gegeven om trajecten met gerechtsdeurwaarders te clusteren. Bij incasso’s voor DUO, UWV, RVO.nl, CAK en Zorginstituut Nederland zullen op termijn schuldenaren door één deurwaarder worden benaderd. Om dit te kunnen realiseren moeten deurwaarderscontracten worden aanbesteed. Op 15 juli jl. is de inschrijving voor deze aanbesteding begonnen. De verwachting is dat eind 2016 de aanbesteding is afgerond en dat daarna de genoemde vijf partijen hun vorderingen aan het CJIB zullen overdragen. Voor andere vorderingen kunnen dus wel verschillende deurwaarders aan de deur komen, zo ook voor openstaande belastingschulden. Het bezoek van minder deurwaarders aan de deur zal dus worden gerealiseerd, één deurwaarder voor alle schulden is dus duidelijk niet aan de orde.

Hervorming gemeentelijke belastinggebied

HervormingMinister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Staatssecretaris Wiebes van Financiën hebben in een brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer een aantal overwegingen geschetst welke een rol spelen bij een hervorming van de gemeentebelastingen. Ook worden bouwstenen gepresenteerd hoe zo’n hervorming vormgegeven zou kunnen worden en wat de uitkomsten daarvan zijn. De hervorming is zodanig ingewikkeld en omvangrijk, dat de te maken keuzes e.d. worden overgelaten aan een nieuw kabinet. Naar de mening van DCN zal een hervorming van het gemeentelijke belastinggebied voor gemeenten ook meteen aanleiding (kunnen) zijn om via (nieuwe) samenwerkingverbanden de perceptiekosten zo veel mogelijk te beperken of zelfs te reduceren.

Frauderende studenten aangepakt

DUODe Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) haalt sinds 2012 steeds meer geld terug bij studenten die frauderen met hun beurs voor uitwonenden. In 2012 werd voor 2,3 miljoen euro geïnd, in 2014 was dit opgelopen naar een bedrag van ruim 5 miljoen euro. Een bewust verkeerde opgave van de werkelijke woon- en verblijfplaats zorgt bij controle en geconstateerde fraude voor het terugvorderen van de verstrekte beurs, verhoogd met een boete.

Agressie en geweld

agressieBelasting- en gerechtsdeurwaarders zijn nu en blijven ook in de toekomst geen mensen die als gewenst bezoek met open armen worden ontvangen. Agressieve benaderingen zijn nooit helemaal te voorkomen, maar mogen nooit als een “het hoort er nu eenmaal bij” worden bekeken. Werkgevers hebben altijd de plicht om voor maximale veiligheid te zorgen. Met de nieuwe zelfinspectietool werkdruk en ongwenst gedrag kunnen werkgevers zelf checken of zij voldoen aan de wet- en regelgeving op het gebied van werkdruk, ongewenste omgangsvormen, agressie en geweld.

Aanpak problematische schulden

Algemene rekenkamerDe Algemene Rekenkamer heeft op 30 juni 2016 een rapport Aanpak problematische schulden aangeboden aan de Voorzitter van de Tweede Kamer. Naar schatting heeft 16 procent van de Nederlandse huishoudens te maken met een problematische schuld of het risico daarop. In aantallen komt dit neer op 614.000 huishoudens.