Het komt vaak voor, geen naambordje bij de voordeur, brievenbak die niet worden geleegd en de voordeurbel die door de bewoner(s) wordt uitgeschakeld. Situaties die zich voordoen bij mensen die kampen met (grote) schulden en de problemen niet meer kunnen overzien. In het Noordhollands Dagblad is een interview gepubliceerd met iemand die in zo’n positie terecht kwam, maar die dankzij de hulp van derden weer een toekomstperspectief heeft.
okt 20 2016
Explosie in BKR-registraties
Vanaf 1 december 2016 worden kleine en kortlopende leningen geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel. Hieronder vallen o.a. ook ‘het rood kunnen staan bij de bank”. Door deze nieuwe registratie kan het voor mensen die een hypotheek aanvragen wel eens zo zijn, dat de het maximaal te lenen bedrag hierdoor lager uitvalt. De ING-bank heeft haar klanten al geïnformeerd over de nieuwe regels per 1 december, de ABN/Amro-bank en Rabobank gaan dit binnenkort doen. Consumenten die schulden hebben, met gebruik van diverse creditcards aankopen doen en zo nog verder in de problemen komen, zullen door deze nieuwe registratie ook beter in beeld komen. En wellicht kunnen zo problematische schulden worden voorkomen, zo stelt het Nibud welke een voorstander is van de aanpaste registratievoorwaarden.
okt 18 2016
Vriendelijk incasseren
Tijdens de DCN studie- en actualiteitendag 2016 kwam het ook al aan de orde, taalgebruik in woord en geschrift bij het incasseren van onbetaalde nota’s. Via een vriendelijke benadering zou de bereidheid tot betaling toenemen, dat stelt nu althans Jorba Bos van incassobureau Faircasso. Via een te lezen interview in het NRC wordt duidelijk hoe men bij Faircasso werkt. De tijd zal het leren of de gekozen werkwijze massale navolging krijgt.
okt 16 2016
Achterstanden bij inning schulden
In het felle debat over de riante vertrekregeling bij de Belastingdienst, stelde SP-Kamerlid Farshad Bashir een vraag aan staatssecretaris Wiebes over “de achterstanden bij deurwaarders” Volgens het genoemde Kamerlid zouden er nog enkele miljoenen opgelegde belastingaanslagen niet zijn betaald. Werk aan de winkel dus voor de groep belastingdeurwaarders bij de fiscus. In hoeverre de deurwaarders ook gebruik hebben gemaakt van de vertrekregeling, is op dit moment niet bekend.
Volgens Bashir zijn de mensen die de belastingtelefoon bemannen onvoldoende opgeleid voor dat werk. Allemaal het resultaat van doorgevoerde bezuinigingen. De staatssecretaris gaf eerder aan dat hij voor wat betreft de financiën de Belastingdienst onder curatele stelt. Een handeling als reactie op de volledig uit de hand gelopen reorganisatie.
okt 12 2016
Daling wanbetalers zorgpremie
In een brief aan de Tweede Kamer meldt minister Schippers van VWS dat het aantal mensen dat valt onder de wanbetalersregeling fors is afgenomen. Eind 2014 betrof dit 325.000 verzekerden, het is inmiddels gedaald naar 290.000 per 01 augustus 2016. Met name de getroffen betalingsregelingen bleken succesvol en resulteerde in een afname van ongeveer 35.000 geregistreerde wanbetalers.
okt 11 2016
Boete voor onttrekken aan een beslag
De politierechter heeft een 49-jarige man uit het Drentse Tynaarlo veroordeeld tot het betalen van een boete van 500 euro. De man was er met zijn auto als een haas vandoor gegaan toen een deurwaarder het voertuig wilde ophalen in verband met een beslaglegging. Tijdens zijn actie zou de man op de deurwaarder zijn ingereden, in een eerdere zitting was hij wegens gebrek aan bewijs hiervan vrijgesproken. Hieruit blijkt dat een aangifte van een deurwaarder niet altijd zal leiden tot een veroordeling, maar dat aanvullend bewijs (b.v. in de vorm van getuigen) vaak noodzakelijk is.
okt 11 2016
Amersfoort scoort met Geldloket
De aanpak van de gemeente Amersfoort in het kader van schuldhulpverlening boekt goede resultaten. Zo valt op te maken uit een publicatie in Binnenlands Bestuur. Het geldloket is een onderdeel van Stadsring51, de in Amersfoort gevestigde schuldhulpverleningsinstantie welke gelinieerd is aan de gemeente Amersfoort.
okt 07 2016
Mediation kan conflictpatstelling voorkomen
Door middel van een korte video via rechtspraak.nl wordt met gebruik van eenvoudige maar duidelijke bewoordingen uitgelegd wat mediation is en wat de uitwerking kan zijn. Mediation wordt in toenemende mate gebruikt ter voorkoming van langlopende procedures en rechtszaken.
okt 06 2016
Succesvolle studiedag 2016
De DCN studie- en actualiteitendag 2016 op woensdag 05 oktober jl., is bijzonder succesvol verlopen. Voor een volle zaal in vergader- en congrescentrum de Schakel in Nijkerk kwamen diverse uiteenlopende onderwerpen uitgebreid aan de orde. De eerste spreker was Wilbert van de Donk, voorzitter van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG). De dag werd afgesloten met een bijdrage van dhr. Reinier van Zutphen, de Nationale ombudsman.
De studiedag stond onder leiding van dagvoorzitter Henk Karelsen (foto) welke tevens voorzitter is van de organiserende DCN. De volgende jaarlijkse studie- en actualiteitendag staat inmiddels gepland op woensdag 04 oktober 2017.
sep 27 2016
Wanbetalersregeling slecht uitgevoerd
De Nationale ombudsman, dhr. R. van Zutphen, signaleert in het op 27 september uitgebrachte rapport “Zorgen voor de toekomst” de nodige tekortkomingen bij de wanbetalersregeling voor zorgverzekeringen. De uitvoering van deze regeling wordt op dit moment gedaan door het Zorginstituut Nederland, per 01 januari 2017 wordt deze taak overgenomen door het CAK. Op dit moment zitten ongeveer 300.000 burgers in de wanbetalersregeling. De Ombudsman spreekt op woensdag 05 oktober in Nijkerk tijdens de DCN studie- en actualiteitendag 2016.