Kwetsbare consumenten betalen volgens de ACM niet langer een te hoge schadevergoeding als het telecomabonnement wegens wanbetaling wordt beëindigd. De schadevergoedingen konden oplopen tot soms 100 procent, voor de Autoriteit Consument en Markt aanleiding om in te grijpen. Tien grote telecombedrijven passen hun incassobeleid aan. De normaal verschuldigde bedragen moeten door de wanbetalers vanzelfsprekend wel worden betaald.
okt 19 2017
Geen jubileum maar opheffing!
Op de dag nauwkeurig 40 jaar na de oprichting, is de Broederschap van belastingdeurwaarders en invorderingsambtenaren (v/h Broederschap van belastingdeurwaarders) op 19 oktober 2017 opgeheven. Het ledenaantal was gedaald tot een absoluut minimum, ook lukte het niet meer om voor vacante bestuursfuncties bekwame mensen te vinden. Tijdens de opheffingsvergadering waren twee bestuursleden en één lid van de vereniging aanwezig.
okt 18 2017
Mensen lenen weer (te veel) geld
Naar verwachting gaan dit jaar gezinnen gezamenlijk een recordbedrag lenen. De aantrekkende economie en vertrouwen in de toekomst nodigen hiertoe uit. Het gevaar is echter dat er te hoge bedragen worden geleend, door onverwachte veranderingen in de persoonlijke levenssfeer kunnen dan soms aangegane verplichtingen niet meer worden nagekomen en komen mensen in financiële problemen. De armoedeproblematiek groeit, in 2016 klopten maar liefst 89.000 mensen aan bij de schuldhulpverlening. Voor een deel komen deze mensen (ziekte / ontslag) buiten hun schuld in de problemen, vaak is echter het onjuist omgaan met de eigen financiële mogelijkheden (mede) een oorzaak.
okt 18 2017
Diverse belastingaanslagen van waterschap in een jaar
Het waterschap Vallei en Veluwe heeft aan diverse huishoudens onlangs voor drie jaar aanslagen waterschapsbelasting gelijktijdig toegezonden. Reden voor de nationale Ombudsman om een onderzoek in te stellen naar de gang van zaken. In een eerste reactie stelt de ombudsman dat de fout waarschijnlijk is te wijten aan de ICT-systemen. Het onderzoek is naar verwachting in november afgerond.
okt 18 2017
Wereldarmoededag
Jaarlijks is er de wereldarmoededag, dit jaar was deze op 17 oktober jl. Er wordt dan o.a. stil gestaan bij de ongelijke verdeling van de welvaart in de wereld. In ons land werd deze dag aangegrepen om ook meteen naar de werkwijze van incassobureaus te kijken. Deze zouden te snel naar de rechter stappen en schuldenaren daardoor met onnodige kosten opzadelen. Om wantoestanden bij incassobureaus aan te pakken, komt er een register met bonafide bureaus. Gaat men daar in de fout, wordt de registratie ingetrokken.
Bij incassobedrijf Direct Pay heeft men besloten het aantal kantonzaken aanzienlijk te beperken, verder wil men met ingang van 2018 aan bijstandontvangers incassokosten kwijtschelden. Ook komen er meer mogelijkheden voor het treffen van ruimere betalingsregelingen. Een verschil in aanpak tussen de “rakkers en de stakkers” (wel kunnen betalen maar niet willen/wel willen betalen maar niet kunnen) zou bij alle incassozaken het vertrekpunt moeten zijn.
okt 15 2017
Geen registratie meer van FOLO-punten
Enkele aanbieders van studiedagen waaronder DCN, zijn kort geleden onaangenaam verrast met de mededeling dat het toekennen en registreren van FOLO-punten niet meer mogelijk is.
“De Landelijke Vereniging Lokale Belastingen (LVLB) heeft langere tijd in samenwerking met CPION de website folo-me.nl (ook wel bekend als sphbo-folo.nl) in beheer gehad. Helaas heeft de technisch beheerder moeten constateren dat het vanwege de privacyoverwegingen niet meer verstandig was om de website in de lucht te houden. Het bestuur LVLB heeft daarom noodgedwongen moeten stoppen met de registratie van FOLO-punten.”
Zo werd DCN op navraag medegedeeld.
Belanghebbenden kunnen contact opnemen met lvlb ia info@lvlb.nl over de reeds geregistreerde FOLO-punten en een overzicht aanvragen.
okt 13 2017
Andere aanpak inning schulden
Het CJIB, de SVB, het CAK, de Belastingdienst, het UWV en DUO slaan de handen ineen en willen als één partij optreden om de schuldenproblematiek in Nederland terug te dringen. Iedere instantie voert nu een eigen beleid inzake wanbetaling en het innen van schulden. Een gezamenlijk beleid en één partij die voor de inning zorgt, moet invorderingskosten voorkomen. Verder is het de bedoeling dat er meer ruimte komt om betalingsregelingen te treffen.
okt 13 2017
Nog veel verbeterpunten bij de Belastingdienst
Uit een rapport van de Rekenkamer valt op te maken dat het nog steeds niet goed gaat met de reorganisatie van de Belastingdienst. Projecten lopen vertragingen op, er stroomt meer personeel (waaronder belastingdeurwaarders) uit en volgens de Rekenkamer zullen de kosten van de reorganisatie tot 2027 zelfs hoger zijn dan de extra belastingopbrengsten die ermee worden gerealiseerd.
okt 12 2017
Opgepast: phishingmail
Deurwaarderskantoor Flanderijn uit Apeldoorn heeft een waarschuwing uit laten gaan. Criminelen proberen met gebruikmaking van de naam Flanderijn bankgegevens te verkrijgen.
Mensen die een email hebben gekregen en aan de juistheid daarvan twijfelen, kunnen contact opnemen met Flanderijn via het telefoonnummer 088-2092444.
okt 11 2017
Incasso-industrie of het aanpakken van wanbetaling ?
De deurwaardersbranche staat regelmatig negatief in de belangstelling. Schuldinformatie-organisaties publiceren over alle zaken waar het niet goed gaat, waar verkeerde procedures zijn gevolgd en wat mensen met schulden hier tegen kunnen doen. Op zich is daar niets op tegen, echter bij zo goed als geen dossier wordt gekeken naar de eigen verantwoordelijkheid van de schuldenaar dan wel, waar de schuld voorkomen had kunnen worden. Sociaal verantwoord incasseren is geen loze kreet, steeds meer deurwaarders hanteren deze werkwijze. In zo goed als alle gevallen kan bij een openstaande schuld een afspraak worden gemaakt over de (af)betaling en kunnen kosten worden voorkomen. Van deurwaarders mag in bepaalde gevallen begrip worden gevraagd voor de omstandigheden waarin mensen met schulden verkeren, mensen met schulden moeten zich realiseren dat aangegane verplichtingen moeten worden nagekomen. Het soms eenzijdig negatief belichten van deurwaarderswerkzaamheden draagt ook niet bij aan goede oplossingen. Een goed contact tussen de deurwaarder en de schuldenaar doet dat wel en in de gevallen waar het echt verkeerd gaat door het niet juist handelen van een deurwaarder, kan hiervan melding worden gemaakt. Gelet op de bijna ontelbare klantcontacten per jaar, spreken we dan echter over een zeer gering percentage.