Webinar introductie Suwinet-inkijk

Per 1 juli 2021 zijn schuldenaren die een schuldhulptraject ingaan, volgens de Wet Gemeentelijke schuldhulpverlening niet meer verplicht om zelf hun gegevens aan te leveren. Dat betekent dat schuldhulpverleners (net als deurwaarders) deze gegevens van schuldenaren moeten opvragen uit verschillende systemen. De wetswijziging regelt in artikel 4a lid 5 ook dat de beslagvrije voet (het bedrag dat de schuldenaar overhoudt om van te leven) gerespecteerd moet worden. Op basis van de opgevraagde gegevens dient dit bedrag te worden berekend. Via Suwinet-inkijk kunnen schuldhulpverleners persoonsgegevens van burgers, die bij verschillende organisaties en basisregistraties zijn opgeslagen, raadplegen via één webtoepassing. Bekijk door hier te klikken het door BKWI en VNG georganiseerde webinar, dat voor schuldhulpverleners en ketenpartners op 17 juni heeft plaatsgevonden, over Suwinet-inkijk en het verbinden van het schuldendomein. Vanaf 1 juli is het aanvraagformulier Suwinet-Inkijk voor schuldhulpverlening beschikbaar. Lees hier verder.

Einde aan telefoonterreur: vanaf 01 juli geen ongewenste telefoontjes van callcenters meer

Zomaar gebeld worden door een verkoper die allerhande producten probeert aan te smeren mag per 1 juli niet meer: mensen moeten speciaal toestemming geven om gebeld te worden óf al klant zijn van het bedrijf. Lees hier verder.

In 2030 bestaat het fysieke gemeentehuis niet meer

Bankkantoren sluiten in een versneld tempo, winkelstraten veranderen negatief door leegstand in verband met een toename van aankopen via internet. Nog een kleine tien jaar, en dan behoort het fysieke gemeentehuis tot het verleden. Dat verwacht een kwart van de hogere ambtenaren bij Nederlandse gemeenten. Lees hier verder.

Onderzoeken belasten werkelijk rendement en tegenbewijsregeling box 3 afgerond

Het onderzoek dat het kabinet heeft laten uitvoeren naar de praktische mogelijkheden van een box 3-heffing op basis van werkelijk rendement is afgerond. Op dit moment heeft de Belastingdienst niet voldoende informatie om zo’n stelsel in te voeren. Het onderzoek biedt meer inzicht in de mogelijkheden om wél over die data te beschikken. Het onderzoek biedt daarmee een goede basis waarmee het volgende kabinet een stelsel van werkelijk rendement verder kan uitwerken. Lees hier verder en ook hier verder.

 

Nibud: houd het hebben en gebruiken van eigen geld gratis

Geld lenen kost geld, maar geld sparen en contant geld opnemen inmiddels ook. Steeds meer banken laten hun klanten betalen voor het hebben en gebruiken van contant geld, spaargeld en een betaalrekening. Het Nibud vindt dat mensen niet gedwongen moeten worden om digitaal geld te gebruiken, wanneer contant geld nog steeds een wettig betaalmiddel is. In veel landen is contant geld nog volop in gebruik. Lees hier verder.

 

Naam Fraudehelpdesk misbruikt door fraudeurs

Bij de Fraudehelpdesk ontvangt men meldingen van mensen die telefonisch benaderd worden uit naam van de Fraudehelpdesk. De beller geeft expliciet aan te bellen namens de Fraudehelpdesk. Dit is echter niet het geval. Lees hier verder.

Bedrijven betalen beter dan begin 2020

Nederland behoort tot top 3 beste betalers ter wereld, blijkt uit onderzoek van Altares Dun & Bradstreet. In de tweede helft van 2020, het jaar waarin de coronacrisis uitbrak, betaalden meer Nederlandse bedrijven hun rekeningen een stuk vaker op tijd dan in de laatste helft van 2019. Lees hier verder. Sinds de coronacrisis nam in ons land het aantal faillissementen af, maar binnen de Europese Unie (EU) is een tegengestelde ontwikkeling gaande. In het tweede kwartaal van 2020 daalde het aantal faillissementen daar nog, om vervolgens meerdere kwartalen op rij te stijgen. Lees hier verder.

Toenemende onterving leidt tot stroom rechtszaken

Het onterven van kinderen komt steeds vaker voor, en de discussies erover laaien ook vaker op. Dat komt naar voren uit een peiling onder bijna 150 leden van belangenverenigingen van advocaten en notarissen die zich met erfrecht bezighouden. Lees hier verder.

Vrouw delft vaak onderspit bij digitaal loket

Vrouwen die belangrijke privégegevens over hun huishouden willen inzien in het gemeentelijke digitale loket krijgen daar meestal het deksel op de neus. De digitale systemen zijn zo ingericht dat de man vaak de enige is die de toegang krijgt. GroenLinks heeft er al Kamervragen over gesteld. lees hier verder.

Minder huisuitzettingen

Woningcorporaties hebben vorig jaar minder mensen hun huis uitgezet in vergelijking met voorgaande jaren. In twee jaar tijd daalde het aantal huisuitzettingen van 3000 in 2018 naar 1720 in 2020, meldt branchevereniging Aedes. Lees hier verder.