Beroepsorganisatie deurwaarders KBvG functioneert goed, maar ook enkele knelpunten

De Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) functioneert goed. Toch zijn er ook enkele knelpunten, zoals de vertegenwoordiging van kleinere kantoren en de verdere professionalisering van de organisatie. Dat blijkt uit de evaluatie die Pro Facto in opdracht van het WODC heeft uitgevoerd. Lees hier en ook hier verder.

 

Twee maanden extra uitstel voor belastingbetaling ondernemers

Ondernemers krijgen tot 31 maart uitstel voor het betalen van belastingen. Dat schrijft staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën) in een brief aan de Tweede Kamer. Eerder gold deze termijn tot 31 januari. Lees hier verder.

Miljarden omzetschade door lockdown

De economische schade van de lockdown loopt volgens experts van de Nederlandse grootbanken in de miljarden. Rabo houdt het op ruim 2 miljard euro, ING denkt ook dat de rekening een paar miljard euro bedraagt. Lees hier verder.

 

Week van het geld 2022

Inmiddels werken de nodige deurwaarders jaarlijks mee aan de Week van het geld, dit jaar van 28 maart t/m 01 april. Ook deze keer staan er verschillende activiteiten gepland voor het onderwijs om in de klas aandacht te besteden aan financiële vaardigheden. Zo is er voor het basisonderwijs een dagelijks journaal met Kim-Lian van der Meij. Daarnaast is er voor het basisonderwijs een gratis doekrant en voor het MBO een gratis geldspecial die men kan bestellen. Ook kunnen docenten PO en MBO een gastles aanvragen en lesmateriaal downloaden. Bekijk www.weekvanhetgeld.nl voor meer informatie over deze en andere activiteiten. Lees hier verder.

Syncasso start wetenschappelijk onderzoek naar het bevorderen van Duurzamer Betaalgedrag

“Vaste klanten” zijn bij deurwaarders geen uitzondering. Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Wisselende inkomsten of een tekort aan betaalcapaciteit op de korte of middellange termijn. Of structureel te lage inkomsten voor de noodzakelijke verplichtingen. Er is ook een groep klanten die wel beschikken over voldoende betaalcapaciteit, maar waarbij het financiële gedrag niet gezond genoeg is om termijnbetalingen goed na te komen. Lees hier verder.

Bijna 6000 werkgevers moeten volledige loonsteun terugstorten: goed voor €160 miljoen

Duizenden werkgevers moeten de volledige steun terugbetalen die ze in het voorjaar van 2020 ontvingen om lonen door te kunnen betalen. Uitkeringsinstantie UWV stortte het geld als voorschot en wilde voor 10 januari een eindafrekening van werkgevers om te zien op hoeveel financiële hulp ze daadwerkelijk recht hebben. Naar nu blijkt hebben 5840 bedrijven dit niet gedaan, waardoor ze in totaal zo’n 160 miljoen euro terug moeten betalen. Lees hier verder.

 

Postbode Eindhoven bezorgde duizenden poststukken niet maar hield ze in huis.

De postbode nam een deel van zijn af te leveren post mee naar huis en liet het daar liggen. Een woordvoerder van PostNL zegt tegen Omroep Brabant dat de verzameling zo vervuild en beschadigd is dat het niet meer afgeleverd kan worden aan de rechtmatige eigenaars. Of er dus stukken van de Belastingdienst, gemeenten of b.v. deurwaarders tussen zitten, kan niet worden gezegd. Lees hier verder.

 

Waarborgfonds Saneringskredieten krijgt vorm

Het Waarborgfonds Saneringskredieten is een feit. Gemeenten kunnen er binnenkort via een naburige kredietbank een borgstelling krijgen voor saneringskredieten. Er blijkt al veel animo te zijn voor deelname. Lees hier verder.

Haarlem 150e gemeente die Collectief Schuldregelen invoert

Begin januari ondertekende de gemeente Haarlem het contract voor Collectief Schuldregelen. Kort daarvoor omarmde de gemeente de inzet van saneringskredieten en het Schuldenknooppunt al. Haarlem wil op deze manier samen met schuldeisers inwoners met schulden sneller grip geven op hun schulden – en dus op hun leven. Lees hier verder.

Huisbezoek meest effectief bij vroegsignalering schulden

Wanneer de gemeente inwoners met betalingsachterstanden wil bereiken, heeft het sturen van een brief weinig kans van slagen. Slechts een op de zeven inwoners reageert daarop. Bij een huisbezoek is de kans dat er contact wordt gelegd al drie keer zo groot. Toch wil uiteindelijk slechts een klein deel van de inwoners daadwerkelijk hulp. Lees hier verder.