Koningin Máxima bracht werkbezoek aan Helpdesk Geldzaken Den Haag

Hare Majesteit Koningin Máxima bracht woensdag 28 augustus een werkbezoek aan Helpdesk Geldzaken in Den Haag. Inwoners van deze gemeente kunnen op 39 verschillende helpdesklocaties gratis terecht voor inzicht in hun inkomsten en uitgaven, budgetteren en geldbesparingstips, aanvragen van toeslagen en regelingen en het oplossen van financiële problemen. De staatssecretaris Participatie en Integratie, Jurgen Nobel, was ook aanwezig. Lees hier verder.

 

Bijstand veelvoorkomende bron van schulden

In Nederland hebben ruim 286.000 personen een openstaande bijstandsschuld bij de gemeente met een totale waarde van 1,4 miljard euro. Hoe en wanneer ontstaan deze bijstandsschulden? En wat zijn de kenmerken van personen met zulke schulden? Lees hier verder.

Kosten ambtenarenapparaat stijgen met ruim 16 miljard euro

De apparaatskosten van de overheid namen in 2023 met 9 procent toe tot 156,1 miljard euro. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. De apparaatskosten vormen ongeveer een derde van de totale overheidsuitgaven. Vooral bij de rijksoverheid en gemeenten namen de apparaatskosten relatief veel toe. Nog groter dan de kosten voor het ambtenarenapparaat zijn de uitgaven aan sociale uitkeringen. Lees hier verder.

 

Zorgtoeslag terug vragen, half miljoen mensen heeft dat nog niet gedaan

Lang niet iedereen die recht heeft op zorgtoeslag vraagt deze ook aan. Tot en met zondag 1 september is het mogelijk om met terugwerkende kracht zorgtoeslag aan te vragen over 2023. Vanwege een verlaagde inkomensgrens hadden vorig jaar méér mensen recht op zorgtoeslag. Lees hier verder.

Oud-wethouder aan de haal met geld van hoogbejaarde vrouw, tienduizenden euro’s

De Rhenense oud-wethouder Jan F. heeft volgens het Openbaar Ministerie 60.000 euro verduisterd van een kwetsbare, hoogbejaarde vrouw voor wie hij sinds 2010 de geldzaken regelde. Hij zou grote bedragen van haar rekeningen hebben doorgesluisd naar zijn eigen rekening en gebruikte haar bankpas om te tanken en boodschappen te doen. Ook betaalde hij een tijdje zijn huur van haar geld en liet hij haar betalen voor cruises en andere vakantiereisjes, die hij samen met zijn echtgenote met haar maakte. Lees hier verder.

Deurwaarders op bezoek: Formule-1-team van Haas het haasje

Een voormalig sponsor van het Haas F1team liet voorafgaande aan de training en de wedstrijd op het circuit van Zandvoort beslag leggen op bezittingen van het team waaronder de auto’s van Nico Hulkenberg en Kevin Magnussen. Lees hier verder.

Drechtsteden introduceren ‘garantieknop’ voor terugkeer in bijstand

De Sociale Dienst Drechtsteden werkt sinds begin augustus met een ‘garantieknop’. Mensen die in de bijstand hebben gezeten en daarna weer aan het werk zijn gegaan, krijgen de garantie dat ze gemakkelijker terug kunnen keren in de bijstand. Als zij binnen zes maanden weer een uitkering nodig hebben, kunnen ze met het beantwoorden van vier vragen de uitkering opnieuw aanvragen. De sociale dienst wil hiermee de drempel voor de stap naar werk verlagen en de onzekerheid over het inkomen verkleinen. Lees hier verder.

Waarschuwing voor oplichtingsmail uit naam AFM

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) waarschuwt voor e-mails die uit naam van de AFM worden verzonden en waarin wordt gevraagd naar bijvoorbeeld SBI-codes en UBO-gegevens. Deze berichten zijn niet afkomstig vanuit de AFM. De ontvangers wordt geadviseerd om niet op de e-mails te reageren en vooral niet op weblinks en knoppen in het bericht te klikken. Lees hier verder.

KRO-NCRV besteedt aandacht aan schuldenproblematiek

Eén op de elf Nederlandse huishoudens kampt met problematische schulden. Deze schulden verlammen hun dagelijks leven en leggen een grote druk op de samenleving. Dagelijks belanden er nieuwe mensen in de schulden, toch schiet de schuldhulpverlening vaak tekort. Vanaf woensdag 21 augustus (20:25 NPO-2) besteedt KRO-NCRV met meerdere programma’s aandacht aan het thema schulden. Lees hier verder.

Bankmedewerker licht klanten voor anderhalve ton op

Denken dat je belt met iemand van de bank, maar ondertussen opgelicht worden. Jaarlijks overkomt het tienduizenden mensen. Maar opgelicht worden door iemand die daadwerkelijk bij de bank werkt? Het overkwam twee rekeninghouders van SNS Bank. Samen raakten zij anderhalve ton kwijt aan een helpdeskmedewerker van hun bank. Lees hier verder.