Dit formulier, te vinden onder menu-item ‘Documenten’, ontwikkeld door de DCN, wordt met succes gebruikt door veel belastingdeurwaarders, werkzaam bij de Lagere Overheid in ons land. Het is, zeg maar, een hedendaags model van het voormalige en verouderde politiebriefje.
Belastingdeurwaarders mogen van maandag t/m zaterdag tussen 07.00 en 20.00 zonder speciale machtiging hun werkzaamheden uitvoeren. Bijzondere dagen uitgezonderd, zie hiervoor de termijnenwet.
Aangezien van 07.00 tot 20.00 uur de deurwaarder zijn/haar klanten kan/mag verrassen, lijkt het passend dat dit wederzijds zo mag zijn. Anders gezegd, lijkt het wenselijk dat de deurwaarder voor de klant tijdens die uren bereikbaar is. Het is geen wettelijk voorschrift, maar wel iets dat ontstaat uit de werkwijze van de huidige samenleving.
Het bereikbaar zijn van belastingdeurwaarders laat nogal eens te wensen over. De DCN wordt regelmatig telefonisch benaderd door belastingschuldigen die de betrokken deurwaarder met geen mogelijkheid kunnen bereiken. Dit is met name meestal zo bij deurwaarders werkzaam bij de Belastingdienst en enkele particuliere invorderaars zoals b.v. Cannock Chase.
Een goede bereikbaarheid en uitwisseling van informatie kan van groot belang zijn en veel problemen voorkomen. Zo is in het verleden al eens een inboedel door de Belastingdienst verkocht van een belastingschuldige …………..die in een ziekenhuis was opgenomen !!
De Nationale Ombudsman heeft hier tijdens een DCN-studiedag fel tegen geageerd. En terecht, de verkopende deurwaarder kan in dit geval echter niets worden verweten. Hij had melding gemaakt van een vermoedelijke ziekenhuisopname en geadviseerd de verkoop niet te laten doorgaan. Zijn leidinggevende besliste echter anders !
Een belastingschuldige nam contact op met de DCN, om ongeveer 06.45 uur. Zij had een brief gevonden over een beslaglegging welke die dag zou gaan plaatsvinden en wilde graag in contact komen met de deurwaarder, betaalafspraken maken en zo de verkoop voorkomen. Ze kon echter vanwege afspraken niet de gehele dag thuis blijven tot de deurwaarder zou arriveren. Een tijdstip van komst was niet aangegeven, telefoonnummer van de behandelende deurwaarder kon zij niet vinden maar ……….. één deurwaardersorganisatie wist zij wel bereiken: de DCN. En die was hierin geen partij ! Uiteraard werd mevrouw te woord gestaan en zo veel mogelijk geholpen.
Bereikbaarheid, informatieverstrekking, het bieden van hulp en voorkomen van kosten. Voor een deel kernwoorden van de Nationale Ombudsman in zijn advies tot verbetering van de contacten tussen schuldenaar en incasseerder.