Voor mensen die ongecontroleerd uitgaven doen, zeg een gat in hun handen hebben, komt er een smartwatch waarvan de drager zichzelf verbindt met zijn/haar bankrekening. Zodra de klant van de bank te veel uitgeeft, komt er een schokje via de pols binnen. De eigenaar kan overigens zelf instellen wat als “teveel” zal worden geregistreerd, verder moet worden betwijfeld of dit horloge zal bijdragen aan het voorkomen van schulden. Het lijkt eerder een gadget voor mensen die het zich kunnen permitteren, de prijs van het apparaat is nog niet bekend.
Telefoon-wanbetalers van KPN, T-mobile en Vodafone ontvangen sinds kort geen bezoek meer van incassobureaus en/of deurwaarders. Aanleiding is de uitspraak van de Hoge Raad dat het “gratis” mobieltje, in de meeste gevallen een smartphone, dat behoort van het telefoonabonnement, eigenlijk een lening is.
All-in-abonnementen zijn nu leningen en vallen onder de strenge regels van de Wet op het Financieel Toezicht. Providers hadden de prijs van het toestel vooraf apart moeten vermelden en tevens een inkomenscheck moeten doen om te zien of de klant het vaak dure toestel wel kon betalen.
De schade kan voor de telefoonmaatschappijen oplopen tot vele miljoenen euro’s. Veelal jonge(re) mensen hebben soms vaak grote telefoonschulden doordat de eigen financiële mogelijkheden worden overschat.