De Nationale ombudsman is van mening dat gemeenten niet alleen pinbetalingen mogen accepteren voor bijvoorbeeld een paspoort of rijbewijs. In een op 21 december 2015 uitgebracht rapport oordeelt hij hierover. Dit naar aanleiding van een klacht over het verplicht via een pin betalen aan de gemeente Leiden. In zijn onderzoek heeft de Ombudsman ook bij andere gemeenten navraag gedaan over hoe zij omgaan met de mogelijkheid contant te betalen naast het doen van pinbetalingen.
Meerdere burgers en belangengroepen hebben aangegeven in problemen te komen in het geval er uitsluitend pinbetalingen worden geaccepteerd.
Het gaat hierbij o.a. om mensen die in de schuldsanering zitten (en ter voorkoming van nieuwe schulden geen pinpas hebben) en dak- en thuislozen.
Goede voorbeelden van gemeenten signaleert de Ombudsman ook. Daar wordt een voorkeur aangegeven te betalen via een pintransactie, maar is er één loket waar wel contante betalingen kunnen worden verricht.
Het Deurwaarders Collectief Nederland (DCN) publiceerde al vaker over dit onderwerp en is het volledig met de Ombudsman eens. DCN verzoekt gemeenten waar contante betalingen nu niet mogelijk zijn, de werkwijze zo spoedig mogelijk aan te passen en deze vorm van betalen weer mogelijk te maken.