Volgens de Consumentenbond komen mensen met “relatief kleine schulden” door de oplopende incassokosten vaak nog dieper in de schulden.Bij het Meldpunt Incasso dat de Consumentenbond in april opende kwamen tot op heden ruim tweehonderd klachten binnen. De Consumentenbond zal naar aanleiding hiervan een aanbeveling voorleggen aan de Tweede Kamer, het bedrijfsleven en de incassobranche.De meest gehoorde klacht waren de snel oplopende incassokosten alsmede het dreigen met invorderingsmaatregelen zoals een beslag op het inkomen.Volgens de Consumentenbond zouden bedrijven, incassobureaus en gerechtsdeurwaarders ook beter bereikbaar moeten zijn . Verder zou meer maatwerk moeten worden geboden en intimiderend gedrag moeten worden aangepast.
Het Deurwaarders Collectief Nederland zal niet bestrijden dat er zaken zijn welke voor verbetering vatbaar zijn. Het onder een noemer vermelden van bedrijven, incassobureaus en gerechts-deurwaarders roept echter vragen op. Een nadere aanduiding is hier noodzakelijk om aan te geven waar de werkelijke problemen liggen.
Verder wordt een voorbeeld aangehaald over een schuld van slechts enkele tientjes waarbij de incassokosten te snel oplopen.
DCN mist hier een opmerking naar de consument, een rekening van enkele tientjes kan iedereen voldoen. Voordat een incassotraject wordt ingezet kan ook altijd nog een betalingsregeling met de opdrachtgever worden getroffen en wordt zo een incassotraject zelfs voorkomen.