De Nationale ombudsman start een onderzoek naar een trend in gemeenteland inzake het weigeren van contante betalingen. Inmiddels kan bij zo’n twintig gemeenten (waaronder Amersfoort) nog uitsluitend via een pinbetaling worden afgerekend voor bijvoorbeeld het betalen van de kosten voor een nieuw rijbewijs, paspoort, uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie of indien van toepassing de aanslag gemeentelijke belastingen.
Brief- en muntgeld zijn een wettig betaalmiddel, de ombudsman gaat nu onderzoeken of burgers er last van hebben dat gemeenten deze vorm van betaling weigeren. Naar de mening van DCN is het promoten van pinbetalingen een goede zaak, maar moeten contante betalingen altijd tot de mogelijkheid blijven behoren. Er zijn n.l. praktijksituaties waarbij men uitsluitend via deze werkwijze kan betalen, het weigeren daarvan is dan niet juist en brengt vervolgens juist die mensen in de problemen.
In het jaarverslag over 2014 schrijft de waarnemend Nationale ombudsman Frank van Dooren dat het aantal klachten van burgers over de Belastingdienst met een “zorgwekkende” 31 procent is gestegen.
De stijging komt vooral door problemen met de afhandeling en uitbetaling van toeslagen zoals de huur- en zorgtoeslag, kinderopvang en het kindgebonden budget.
Klachten over de meeste andere overheidsinstanties namen af, jaarlijks worden er ongeveer 38.000 klachten van burgers door de ombudsman ontvangen over problemen welke men heeft met de overheid.