De casus, zoals voorgelegd door de Nationale Ombudsman dhr. A. Brenninkmeijer op 21 april 2012 in de Telegraaf, geeft aanleiding tot een reactie.
Het gaat om een mevrouw die een bedrag verschuldigd is aan haar energiebedrijf. Een gering bedrag van € 45,17. Zoals is aangegeven, is mevrouw verschillende keren door haar energieleverancier verzocht dit bedrag te betalen. Gebruikelijk is, dat energiebedrijven in die aanmaningen aangeven dat er bij het uitblijven van betaling incassomaatregelen worden getroffen en dat hieraan hoge kosten verbonden kunnen zijn.
Mevrouw betaalt echter niet, en de nota wordt uit handen gegeven. Een gerechtsdeurwaarder gaat ermee aan de slag en die stuurt haar een dagvaarding. In de praktijk gaat hier toch meestal ook een brief/waarschuwing aan vooraf.
Mevrouw reageert vervolgens met een betaling van € 22,58 en dat is niet voldoende.
Er volgt een rechtszaak en mevrouw wordt veroordeeld, totaal bedrag inclusief alle kosten inmiddels ruim 500 euro.
Mevrouw gaat vervolgens in beklag mij de Nationale Ombudsman. De Nationale Ombudsman stelt dat mensen in zo’n situatie de kosten als buitensporig hoog ervaren. Dat is zo echter, is in juist dit geval het ook niet zo, dat mevrouw dat allemaal goed had kunnen voorkomen? Het niet betalen van een bedrag van oorspronkelijk € 22,59 kan niet uitsluitend gebaseerd zijn op het ontbreken van de middelen. Hiervoor is het bedrag simpelweg te laag. Er moet een andere reden zijn waarom betaling uitbleef.
Bij het niet voldoen van verschuldigde bedragen, kunnen invorderingsmaatregelen volgen. Dat de kosten hiervan onevenredig hoog kunnen zijn is een feit, riep mevrouw dit onheil niet een beetje over zichzelf af?
Bij het invorderen van belastingen krijgen belastingschuldigen welke niet betalen voor wat betreft de kosten te maken met de tarieven uit de Kostenwet. Voor een ieder raadpleegbare en heldere bedragen. Toch komen hierover ook regelmatig klachten binnen.
Dhr. Brenninkmeijer stelt in zijn casus dat deurwaarders onvoldoende rekening houden met het belang van mensen en deze niet op tijd informeren. Dit zal zeker wel eens gebeuren, maar hier had dit probleem nooit mogen ontstaan gelet op het te betalen bedrag. Mevrouw had gewoon moeten betalen of een betaalafspraak kunnen maken.
Ik deel overigens de mening van dhr. Brenninkmeijer volledig dat goede informatievoorziening erg belangrijk is.
Belasting- en gerechtsdeurwaarders hebben ook hierin een rol echter bij een tijdige reactie na ontvangst van een nota en b.v. het treffen van een betalingsregeling, kunnen schuldenaren kosten voorkomen.