Curatele, beschermingsbewind en mentorschap
Verkwisting of het hebben van problematische schulden wordt een aparte grond voor onderbewindstelling, de zogenaamde ‘schuldenbewinden’. Voortaan kunnen ook zorginstellingen vragen om ondercuratele- of -bewindstelling en kan het college van B&W vragen om instelling van een schuldenbewind (klik op lees meer voor het volledige artikel).
Antwoorden op Kamervragen over het gebruik overheidsvorderingen
Staatssecretaris Weekers van Financiën beantwoordt mede namens de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Kamervragen van de Tweede Kamerleden Omtzigt en Heerma (beiden CDA) over het gebruik van overheidsvorderingen (klik op lees meer voor het volledige artikel)
.
Curatele, beschermingsbewind en mentorschap
Verkwisting of het hebben van problematische schulden wordt een aparte grond voor onderbewindstelling, de zogenaamde ‘schuldenbewinden’. Voortaan kunnen ook zorginstellingen vragen om ondercuratele- of – bewindstelling en kan het college van B&W vragen om instelling van een schuldenbewind. Het schuldenbewind wordt gepubliceerd in het nieuwe curatele- en bewindregister. De rechter beoordeelt de geschiktheid als curator of bewindvoerder. Personen met specifieke conflicterende belangen mogen niet tot curator, bewindvoerder of mentor worden benoemd, zoals de Wsnp-bewindvoerder en bestuurders en werknemers van zorginstellingen.
Het streven is dat met ingang van 1 april 2014 kwaliteitseisen gaan gelden voor curatoren, bewindvoerders en mentoren met drie of meer personen onder hun hoede. Die eisen betreffen onder meer de omgang met de betrokkene, de bedrijfsvoering en de opleiding. Voordat een bewindvoerder kan worden benoemd, moet hij een verklaring overleggen dat hij aan de gestelde eisen voldoet, en een verslag van de accountant over de bedrijfsvoeringeisen, en een verklaring over de jaarcijfers.
Antwoorden op Kamervragen over het gebruik overheidsvorderingen
Staatssecretaris Weekers van Financiën beantwoordt mede namens de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Kamervragen van de Tweede Kamerleden Omtzigt en Heerma (beiden CDA) over het gebruik van overheidsvorderingen.
De overheidsvordering blijkt in de praktijk een efficiënt middel bij de invordering van kleinere belastingschulden. De invordering van die bedragen is in de praktijk kostbaar en tijdrovend. In de praktijk biedt een beslag op de uitkering of het loon niet altijd soelaas. Ook zijn er niet altijd voor verhaal vatbare goederen beschikbaar, bv omdat de inboedel zo goed als niets waard is of omdat de auto niet is te traceren. Zonder de overheidsvordering zouden er meer belasting-aanslagen onbetaald zijn gebleven.
De bewindsman is inmiddels aan bezwaren tegemoet gekomen van de opstellers van het rapport Paritas Passé. De belastingplichtige wordt namelijk uitdrukkelijk gewezen op de mogelijkheid van toepassing van de beslagvrije voet bij een overheidsvordering. Verder voert men verkennende gesprekken over de ontwikkeling van een centraal beslagregister. Het is de bedoeling dat op de langere termijn ook door overheidsorganisaties gelegde beslagen en andere overheidsvorderingen in het register worden opgenomen.
Download:”antwoorden op kamervragen over het gebruik overheidsvorderingen.”
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/12/23/bijlage-bij-antwoorden-op-kamervragen-over-het-gebruik-overheidsvorderingen/bijlage-bij-antwoorden-op-kamervragen-over-het-gebruik-overheidsvorderingen.pdf