Ook het BKR is op dat terrein actief. Met de BKR Kredietbarometer geeft de organisatie aan hoe het gesteld is met het betalingsgedrag van consumenten: “Als BKR willen we overkreditering en andere problematische schuldsituaties helpen voorkomen. Inzicht in de ontwikkeling van betalingsproblemen helpt daarbij om schulden voor te zijn in plaats van ze achteraf te signaleren.” zegt BKR-directeur Van den Bosch in het BKR-persbericht van 11 jan. j.l. Dit bericht kunt u nalezen op de website www.BKR.nl.
De belangrijkste hindernis voor het opzetten van het LIS is de bescherming van de privacy. De Commissie bescherming persoonsgegevens (CBP) heeft al twee keer een negatief advies over het systeem gegeven. De roep om een systeem voor vroegsignalering is nog altijd luid. Dat bleek wel toen bekend werd dat het NVB zich terugtrok uit het initiatief. Gezien de wens om een vroegsignaleringssysteem van politiek, belangenorganisaties en andere betrokken partijen lijkt de tijd rijp om een dergelijk systeem eindelijk van de grond te krijgen. Misschien heeft de ophef over het breken door het NVB wel de ogen geopend voor het belang van een LIS en komt de realisatie eindelijk in een stroomversnelling.
De antwoorden op gestelde kamervragen over het niet doorgaan van het Landelijk Informatiesysteem kunt u hier lezen.