Sinds de gewijzigde wet- en regelgeving over kwijtschelding van gemeentelijk belastingen, kunnen gemeenten (sinds 1 april 2011) ook kwijtschelding verlenen aan zelfstandige ondernemers. De gemeenteraad bepaalt of en zo ja van welke belasting kwijtschelding wordt verleend. De laatste jaren bleek dat b.v. veel ZZP-ers (zelfstandigen zonder personeel) financieel nauwelijks het hoofd boven water konden houden en voor wat betreft het besteedbare inkomen onder de bijstandsnorm uitkwamen. Bij de beoordeling van het verzoek tot kwijtschelding wordt, evenals bij particulieren, ook gekeken naar de inkomsten, uitgaven en het vermogen.
Aan het indienen van een verzoek tot kwijtschelding kunnen door een gemeente termijnen als richtlijn worden verbonden. Wordt het verzoek echter na deze termijn ingediend, dat moet het alsnog wel in behandeling worden genomen. Hierover zijn o.a. door de Nationale ombudsman uitspraken gedaan. Verder is het regel dat gedurende de procedure van beoordeling van het verzoek, er uitstel van betaling wordt gegeven voor het betalen van de aanslag.
Ondanks het feit dat een belastingdeurwaarder niet als sociaal werker kan en mag worden gezien, is het wel aan te bevelen dat indien hij/zij constateert dat een schuldenaar wellicht voor kwijtschelding in aanmerking zou kunnen komen, deze hierop wel te wijzen.
Belangenbehartigers van ZZP-ers reageren verbaasd en kritisch op de belastingplannen die de commissie-Van Dijkhuizen de afgelopen week presenteerde.
Stichting ZZP vindt dat ZZP-ers in die plannen zwaar gedupeerd worden. De nieuwe belastingplannen zouden vooral de zelfstandigen met een laag inkomen zwaar treffen.
Het pijnpunt zit met name in de afschaffing van de zelfstandigenaftrek waardoor zelfstandigen netto 300 euro per maand moeten inleveren.
In het geval de plannen ten uitvoer gebracht gaan worden, zal dit tot het indienen van veel extra aanvragen tot kwijtschelding van gemeentelijke belastingen kunnen leiden.