Ook kostenvergoeding voor klachtprocedure bij Nationale Ombudsman in bijzondere omstandigheden

brenninkmeijerIn bijzondere omstandigheden is het mogelijk om ook een kostenvergoeding te krijgen voor de kosten van deskundige bijstand voor een klachtprocedure bij de Nationale Ombudsman.Dit blijkt uit een op 26 juli 2012 uitgebracht rapport van de Ombudsman. Regel is dat voor een klachtenprocedure bij de Ombudsman in beginsel geen recht bestaat op een vergoeding voor het inroepen van deskundige, juridische bijstand. Het is namelijk een laagdrempelige procedure waarvoor eerdergenoemde bijstand niet nodig is. Dat geldt ook voor meer gecompliceerde zaken omdat de Ombudsman -in tegenstelling tot de rechter- zich ‘actief’ opstelt.

 

Dit houdt in dat de Ombudsman een onduidelijke of onvolledig ingediende klacht zo nodig aanvult of herformuleert zodat de bedoeling van de indiener zo duidelijk mogelijk wordt. Alleen in bijzondere omstandigheden bestaat aanleiding om van deze hoofdregel af te wijken. In de onderhavige klachtprocedure was naar het oordeel van de Ombudsman sprake van een bijzondere omstandigheid. Interventie van de Ombudsman was namelijk nogmaals nodig om een gebleken halsstarrigheid van de Belastingdienst te kunnen doorbreken. De Ombudsman gaf de minister van Financiën de aanbeveling mee om een redelijke kostenvergoeding te verstrekken (mede) voor het inschakelen van een advocaat, die de klachtprocedure bij de Ombudsman in dit geval tweemaal aanhangig had gemaakt. De Ombudsman gaf in zijn aanbeveling ook een normering mee. De kostenvergoeding moet aansluiten bij de forfaitaire proceskostenvergoeding voor kosten gemaakt in de bezwaarfase, met een wegingsfactor ‘zeer zwaar’.