Netbeheerder Stedin, Liander en energiebedrijven Greenchoice, Aliander, Nuon en de stichting Energiebank Nederland gaan op twee plaatsen in Nederland beginnen met het testen van een prepaid energiedienst. De dienst werkt als een prepaid telefoonabonnement; deelnemers kopen een tegoed aan energie en kunnen dit zelf opwaarderen. Afgesloten worden van energie drukt gezinnen vaak in een isolement en kost de energiesector bovendien veel geld.
Deelnemende huishoudens kunnen via een webportal hun verbruik en actuele energiesaldo zien, vertaald naar het aantal dagen dat ze nog energie hebben. Dit wordt berekend op basis van hun gemiddelde verbruik per dag. Als hun energiesaldo te laag is ontvangen ze een bericht en kunnen ze via de portal snel opwaarderen. Is het tegoed op, dan is een klein bedrag overmaken voldoende om binnen een paar minuten weer stroom te hebben. Een schakelaar in de meterkast kan op afstand de stroomtoevoer in- en uitschakelen. Afsluiten op afstand gebeurt alleen als het saldo ontoereikend is. Voordat dat zover is, heeft de klant al een aantal sms’jes en e-mails ontvangen om op te waarderen en zo de tijdelijke stopzetting van energie te voorkomen.
Hoge afsluitkosten voorkomen
Elk jaar zijn netbeheerders, huishoudens met betalingsproblemen en energieleveranciers miljoenen euro’s kwijt door afsluitingen. Klanten die betalingsachterstanden hebben opgelopen, krijgen vaak te maken met incassokosten van deurwaarders en borgkosten als ze een nieuw aansluitverzoek doen bij een energieleverancier. Netbeheerders maken kosten om te voorkomen dat deze klanten worden afgesloten, maar hebben ook kosten als afsluiting de enige optie is. Ook energieleveranciers hebben te maken met kosten die ze niet op hun klanten kunnen verhalen zoals niet inbare schulden. Op basis van de pilots bepalen de betrokken partijen of en hoe de prepaid energiedienst een vervolg krijgt. (Bron: Medemblik actueel)