Werklozen kunnen pas met succes naar een baan in het bedrijfsleven worden bemiddeld als werkgevers goede ondersteuning krijgen en hun risico’s worden beperkt. Mensen zonder werk, die willen en kunnen werken en gemotiveerd zijn, zouden in een centraal systeem geregistreerd moeten worden van waaruit werkgevers kunnen putten. Volgens een vertegenwoordiger van het Midden en Klein Bedrijf (MKB) komt het nu nog regelmatig voor dat mensen met een schuldenproblematiek en gezondheidsproblemen solliciteren. Het probleem van deze mensen moet niet het probleem van de werkgever worden, aldus het MKB.
Registratie via een systeem zoals nu voorgesteld door het MKB wordt door de Belangenvereniging van Uitkeringsgerechtigden afgewezen. Volgens deze vereniging bieden de huidige regels al voldoende waarborg.Uit een gepubliceerd onderzoek van financieel dienstverlener Intrum Justitia en netwerkorganisatie De Zaak blijkt dat middelgrote en kleine bedrijven liever met een slecht betalende klant bellen dan dat ze een betalingsherinnering sturen.
In economisch onzekere tijden zoals nu, worden rekeningen altijd slechter betaald.
De gemiddelde betalingstermijn van nota’s is 43 dagen.
In alle gevallen geldt dat een snelle reactie nadat de betalingstermijn is verlopen, altijd nuttig is.
Degene die het hardst aan de bel trekt, ontvangt als eerste zijn geld. Zo is een algemene stelregel.
De Belastingdienst benadert sinds kort als proef ook telefonisch belastingschuldigen die nog een aanslag niet hebben betaald. Bij een succes zal deze werkwijze definitief worden ingevoerd, zo is de verwachting.