Geen “boze aanmaning” meer

schuleiserVolgens een twintigtal partijen waaronder CZ, KPN, NUON, Delta Lloyd en Rochdale, levert een begripvolle benadering van schuldenaren een beter resultaat op dan aanmaningen toesturen en dreigen met incassoprocedures. Het is beter om huishoudens met schuldhulpverlening in contact te brengen. Deze werkwijze zorgt voor een succesvolle oplossing. Zo is de ervaring van genoemde bedrijven. Of de “softe aanpak” blijvend succesvol is, moet worden afgewacht. Zo stelt DCN. De praktijk wijst n.l. tevens uit, dat notoire wanbetalers vaak maling hebben aan overeengekomen betalingsregelingen. Ook lang niet alle MSNP en WSNP regelingen kennen een goed einde. Daar waar de schuldeiser en schuldenaar wel het financiële probleem zonder bijkomende kosten en invorderingsprocedures onderling kunnen oplossen, is er zeker sprake van win-win situatie. Feit blijft, dat via voorlichting het voorkomen van schulden de hoogste prioriteit heeft.