Uit een onderzoek van de Universiteit Groningen (RUG) kan worden opgemaakt, dat de wijze waarop schuldenaren worden benaderd, van belang is voor het resultaat. In het voortraject geeft een vriendelijke en gematigde toon een grotere kans op een betaling, pas na het overhandigen van een uitspraak van een rechter zou een meer dringende toon beter zijn. Het is een gegeven dat in situaties waarbij sprake is van “een nieuwe klant” een vriendelijke benadering de voorkeur kan hebben. Een extra herinnering of nog beter een telefonisch contact, kan tot goede resultaten en dus een snelle betaling leiden. In een groot aantal gevallen zijn wanbetalers echter vaste klanten en deze zullen een extra vriendelijk kaartje niet direct zien om nu, in tegenstelling tot voorgaande keren, wel te gaan betalen. Bij voorkeur persoonlijk contact, maatwerk (kijk naar de mogelijkheden, tref een betalingsregeling) en een duidelijke uitleg van de consequenties in het geval er niet wordt betaald zijn al jaren de sleutels welke leiden tot het succesvol afronden van een incassozaak. Verder moet er een duidelijke scheiding worden gemaakt tussen de “niet kunners, maar wel willers” en de wel kunners maar niet willers”. Dat de toon de muziek maakt, is en blijft echter een gegeven.
mei 23 2015