Zowel in 2012 als in 2013 hebben consumenten even vaak hun aankopen contant betaald. De dalende trend in deze vorm van betalen is daarmee onderbroken. Als oorzaak wordt gezien de economische crisis, mensen met een lager inkomen en dus een minder bestedingspatroon kozen er vaker voor om contant af te rekenen. Dit blijkt o.a. uit een rapport van de Nederlandse Bank. Om goed inzicht te blijven houden op de eigen financiën, is het kiezen voor contant betalen geen slechte optie. Met name voor de mensen met een gering of minimaal inkomen, kan dit een goede keuze zijn. In het geval er uitsluitend betaald wordt via pinbetalingen, verliest men nog al eens de controle op de eigen uitgaven. Deze constateringen worden door schuldhulpverleners en deurwaarders nogal eens gedaan tijdens gesprekken met mensen die in (grote) financiële problemen zijn gekomen. Contant is hier, in combinatie met bijhouden van een huishoudboekje, dus vaak een juiste vorm van betalen. Met internetfraude hebben steeds meer Nederlanders te maken. Meer dan een miljoen landgenoten zijn de laatste twee jaren hiervan slachtoffer geworden. Via internetbankieren werden soms grote bedragen overgemaakt maar werden zaken niet geleverd. Zogenaamde internetliefdes zorgden ook voor emotionele en financiële schades.
dec 28 2014